Vad är tofsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Vad är tofsalger?

    Fick tips om att det kan vara tofsalger jag har på mina rötter i ett nystartat akvarium.
    Men vad är en tofsalg? Ska jag låta den härja?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Man vill oftast bli av med alger i sitt akvarium. I vissa fall kan algerna dock vara önskade som föda till fiskar.

    Jag har sett länkar som leder till bilder av olika alger, så att man kan identifiera de alger man har.

    Låt oss hoppas att någon har någon länk i bakfickan och kan tipsa dig om den.

    Men så länge algerna inte tar över i akvariet så gör det inget att de finns där. Det är mest en utseendefråga.

    Kommentar

    • Mollymamman
      • July 2004
      • 198

      #3
      Tja, man ser dem bara om man tittar nära. Jag kanske ska spara dem till min segelfenspleco?
      250L
      Mollyyngel Svärdbäraryngel
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Frågan är om den äter tofsalger.

        Ta en titt i algbekämpningsschemat:
        http://www.fohrman.se/akvarium/artikel_visa.asp?NR=286

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Jag är inte 100% säker på att det är toffsalger men det kan vara det.

          Kommentar

          • Mollymamman
            • July 2004
            • 198

            #6
            Känns ganska logiskt att det kan vara det så jag kör på det. Tack ändå!
            250L
            Mollyyngel Svärdbäraryngel
            2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              segelfenspleco brukar inte äta tofsalger. (Inte hos mig iaf.) Den enda fisk jag har haft som kan äta tofsalger är siamensis och dom verkar bara äta små spröda nybildade tofsalger. Vilket i längden resulterar i att man aldrig får några nya tofsar.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              Arbetssätt...