Bottenvärme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalza
    • July 2004
    • 41

    Bottenvärme

    Hej!

    Jag har för avsikt att starta ett växtakvarium och sitter därför och lusläser forumet. Jag har dock inte hittat så mycket om bottenvärme. Har läst artiklar på Hjortgatans Zoo om ämnet. De säger i pricip att man måste ha bottenvärme för att lyckas. Är detta sant?

    tacksam för svar
    mvh
    /Magnus

    Just startat ett 375 liters
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är en gammal vanföreställning att växterna vill ha "varma fötter". Den enkla förklaringen till att kar med bottenvärme fungerade bättre förr var att allt det goda i dom feta bottnarna löstes upp och hamnade i vattenkollumnen. Numera använder väl de flesta rentvättat grus i bottnen och vattengödning, då behövs inte bottenvärme. Jag vill dock inflika med ett MEN: Bottenvärme kan vara bra om man har vattengödning och "bottenätande" växter, dom som räknas dit är bland annat echinodorus och cryptocoryne. Men dom växterna trivs förmodligen med fet botten också.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Kalza
      • July 2004
      • 41

      #3
      Man tackar för svaret. Jag får prova mig fram. Känns dock skönt att inte behöva köpa ett sådant system. Det lär kosta en del.

      mvh
      mvh
      /Magnus

      Just startat ett 375 liters

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Jag har nu inte provat bottenvärme själv, men jag vet att det är fullt möjligt att få ett GLIMRANDE växtkar utan det. Trubblet med bottenvärme är att om du har någon form av gödning i det innan, så ser värmen till att fördela näringsämnena finfint i vattenkolumnen - och då odlar du alger...

        Möjligen kan du köra en väldigt svag variant (typ 10 W/100 liter) för att få lite fjutt på växterna, eller skaffa krafrigare doningar och "intervallköra" det. Långt effektivare som jag ser det är att lägga i ett bottenfilter som ska drivas _MYCKET_ långsamt av CO2 oder luft (snabb genomströmning ger i 99 fall av 100 kass tillväxt).

        Du får därigenom en svag bottencirkulation, vilket ser till att bottenlagret inte ruttnar. _Svag bottencirkulation_ är begreppet. Jag körde ett sådant kar med ett bottenfilter som drevs av CO2 tidigare, och det är det kar jag har haft som det växt absolut bäst i (pratar ruggig tillväxt här).

        Nå. Är du osäker om hur det funkar, så vill jag återigen avsluta med att det är fullt möjigt och absolut enklast att köra ett bra växtkar utan vare sig bottenvärme eller bottenfilter. Kör på det!!

        Hilsen!!

        Kommentar

        Arbetssätt...