Hur många växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streettess
    • July 2004
    • 46

    Hur många växter

    Jag har planerat lite och kommit fram till att jag vill ha 8 stycken olika växter.
    Funderar på om ni har några tips på bra växter. Har kollat här på zoopet men någon som har några förslag även på de växter som finns här, berätta gärna tips och sånt

    Akvariet är minst 200 Liter och kommer ha normal belysning men ljuset är ju som bäst i mitten

    Längst bak i mitten: Vill jag har ganska höga växter som inte kräver så mycket ljus. En art. Inte så stort spridning området

    På sidorna: Vill jag ha två olika växter en på varje sida, de skall inte kräva så mycket ljus, ganska höga men inte högra än de längst bak.Inte så stort spridnings område.
    Funderar på om man kan plantera de längst bak på kortsidorna först och efter ett tag de i mitten och sedan längst fram för att de som skall vara längtst fram på kort sidan skall vara kortare.

    I bakre hörnen: Vill jag ha ganska höga gärna sånna som flyter också fast dom sitter i marken alltså väldigt höga. Det är där som pumparna kommer att sitta. De får gärna ha mellan spridnings område.
    Två olika arter en på varje hörn.

    I mitten: Får gärna kräva mycket ljus, ganska låg och stort spridning område.
    Jag skall göra stenar runt och sedan lägga grus i gropen som blir så det blir som en upphöjning.

    På sidorna av mitten mellan mitten plantan och kortside plantan: Vill jag ha något som är ganska lågt gärna två arter en på varje sida. får kräva lagom mycket ljus

    Längst fram: framför mitten plantan vill jag också ha något lågt funderar på dammlever mossan

    Ja det var nog det, hoppas ni har några bra tips, undrar också skall man introducera alla växterna före man sätter i fiskarna och hur länge skall man vänta tills man sätter i dom första fiskarna.

    Är det lagom med 8-9 växt arter i ett minst 200 Liters akvarium
    Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Vad menar du med "normal belysning", alltså hur många W/liter?
    Vilka växter du vill ha beror på din smak. Ta en titt i växtarkivet, där kan du söka på olika höjder, vattenvärden, ljuskrav etc.
    Tänk på att köpa många snabbväxande stjälkväxter i början, dessa kan du sen när akvariet kommit igång ordentligt byta ut mot långsamväxande om du så önskar.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • streettess
      • July 2004
      • 46

      #3
      Vet inte hur många W/liter jag kommer ha.?.
      Jag har kollat i Växtarkivet det var det jag sa, därför ville jag ha olika tips från er läsar och så.
      Finns det några växter som inte växer hela tiden, alltså slutar växa när det nått en viss höjd eller springs område.
      Vill helst ha sånna växter som man kan ta en del av och bara plantera så växer de också.
      Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

      Kommentar

      • peyman
        • May 2002
        • 416

        #4
        Här en av mina favoriter som aldrig slår fel.
        http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=44 (Hygrophila corymbosa)
        Den växter ut från vattnet när den nått ytan och du kan ta sticklingar och plantera igen. Den har inga särskilda krav.
        Peyman Zehtab-Fard
        Uppsala

        Kommentar

        • streettess
          • July 2004
          • 46

          #5
          Det låter ju jätte bra, trodde den typ bara blev 20 cm eller nåt som max, men en sån skall jag ha hi hi
          Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

          Kommentar

          • streettess
            • July 2004
            • 46

            #6
            Tror ni man kan ha 8-9 arter i ett 220 Liters akvarium
            Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Jag har 6 olika sorter i mitt 250 liters varav 2 röda (rödaktiga). Mer än så vill jag inte ha, och till o med det är för mycket. Problemet är att när man väl får ordning på vattenvärden osv och det börjar växa, så vill man prova på nåt nyare och kanske svårare, men man näns inte slänga ut de "gamla". Jag har en hörna som jag har lite som plantskola, där jag sparar nåt skott av sånt jag slänger ut, om i fall att....

              Tänk på att som defdac skrev i en annan tråd att få lite "spel" i planteringen så det inte bara blir höga-mittemellen-låga-längs-med-kanterna, och köp mer än en planta av varje och sätt dem tilsammans i grupper..

              Jag har tex ett stort avsnitt med Alternanthera reineckii (röda spetsiga) och brevid/framför dem Hydrocotyle leucocephala (ser ut lite som näckrosblad på rad). Det är ganska snyggt när två så olika växter kontrasterar mot varandra och "blandar" sig.
              Om man nu tycker om kontrasterna, man kan ju också köra en mer stirlren o stram design, kolla in Amanos akvarier.

              Kommentar

              • streettess
                • July 2004
                • 46

                #8
                mmm stil rent och snyggt är också snyggt hmm ja ja får se hur jag gör , men börjar med nåra få se får jag se sedan.
                Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                Kommentar

                • streettess
                  • July 2004
                  • 46

                  #9
                  Vad menar du med Amanos akvarier.
                  Men skall planera lite till då och ta bort en del växter innan. Har ritat och skrivit på papper näligen men gör om min planering åter kommer här sedan om hur dte blir
                  Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                  Kommentar

                  • streettess
                    • July 2004
                    • 46

                    #10
                    Nu har jag begränsat mig till 5 växt arter
                    1 art i de högra bakre hörnen
                    1 art på bakra lång sidan
                    1 art på bägge kortsidorna
                    1 art i mitten upphöjt av stenar och grus
                    1 art på varje sida om den mittersta

                    men funderar på vilka arter
                    de sist nämde vill jag ha något som täcker marken
                    på den arten längst bak vill jag ha något högt
                    på arten på kortsidorna vill jag också ha något högt men det skall inte vara lika högt som det längst bak
                    i mitten vill jag ha något lågt som kräver mycket ljus
                    Gärna någ slags blomma eller nåt sånt

                    Någon som har några tips
                    Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Amano...What to say? Fråga defdac...
                      Han är en japansk "akvariedesigner" som har en speciell stil. Du kan titta här bl a: http://www.naturacquario.net/amano/ eller så sök här på forumet, det finns många andra linkar.

                      Problemet är bara att man vill hysta ut sitt eget akvarie genom fönstret när man tittat på hans bilder.

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        PS. Den planeringen du föreslår är exakt det som defdac "varnar för" i denna tråden http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28613 nämnligen att gör allting symmetriskt och "runt kanterna". Titta lite på olika biler och få inspiration.

                        Men det är inte lätt alltså, så prova dig fram. Kan bli dyrt också...

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Här är mer växtinspiration (obs 3 sidor):
                          http://www.adana.co.kr/e_1.html
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • streettess
                            • July 2004
                            • 46

                            #14
                            Okej, trodde det skulle vara bäst så, men ser inget annat inlägg från defdac än detta " Här är mer växtinspiration (obs 3 sidor):
                            http://www.adana.co.kr/e_1.html "
                            Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                            Kommentar

                            • dgqlof
                              • November 2003
                              • 1344

                              #15
                              Växter tar ett tag att komma igång efter omplantering, undantaget är stjälkväxter där man kan plantera toppen på ett nytt ställe och ta bort den gamla.

                              Pga detta skulle jag råda dig att bygga upp växligtheten i etapper. Först lätta snabbväxande stjälkväxter i mitten som du sedan toppar och planterar dem där du vill ha dem. Då blir det dax att sätta någon lägre i mitten och skaffa något som tål mörkret där bak och vid sidorna (och får den höjd du vill ha).

                              Mina favoriter bland lätta stjälkväxter att börja med är
                              Limnophila sessiflora eller aquatica
                              Hygrophila polysperma eller difformis (corymbosa är nog lika bra)
                              Hydrocotyle leucocephala

                              Jag skulle börjat med bara lätta stjälkväxter första månaden och drömt om vad jag skall skaffa sedan. Det finns många olika Cryptocoryne, de tål mörker rätt bra och är mycket dekorativa och rätt lätta.

                              8-9 växter är nog över gränsen för vad som är snyggt i 220L, jag tror jag har 16 st i 375L och det ser jobbigt plottrigt ut, men som sagt man vill ju inte göra sig av med gamla kära favoriter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...