Vad gör Ampullariasnäckan mot Cyano ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    #16
    Något jag lever efter är att aldrig ta ut problem i förskott. Om ditt andra kar som varit igång en tid funkar, då är det bra!! Sköt det som vanligt och ändra inget.

    Cyano verkar trivas i miljöer där balansen mellan kväve OCH fosfor är rubbad från Redfieldration. Har du låga nitrathalter (kvävehalter överhuvudtaget) och har en fosforhalt som är i balans med kvävehalten är det därför rätt liten risk att du får cyano. Akvarier verkar dessutom efter en tid ställa in sig i en viss "balans". Sköt därför det karet som du gjort!!

    Jag kan dock nästan lova att om du river upp allt i det karet, rör runt en massa i botten (vilket löser ut fosfor och möjligen också virvlar upp ammonium), byter vatten fullständigt några gånger... ändå kommer att stå med en finfin blågrönodling. Var försiktig med botten alltså. Om du river ut karet, tvätta även sanden.

    Hilsen!!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Hm.... rent teoretiskt.... om cyano gillar miljöer med låg nitrat ,
      Nej så är det inte. Bara för att Cyanobakterier klarar av omätbara halter kväveföreningar i vattnet så betyder det inte att dom föredrar det.

      Men om inga andra alger/växter klarar av så låga halter kväveföreningar så är det bara Cyanobakterier som kan växa och frodas.

      hur blir det då i mitt andra akvarium som varit igång ca 1 år och där är nitrithalten aldrig över 0.2 , dvs oftast omätbar och dagarna innan vattenbyte upp mot 0.2 i värsta fall , oftast 0.1 - jag tänkermig då att det ej heller bör finnas så mycket nitrat där ?
      Det vet man inte utan att mäta nitrathalten. Har du ett såpass högt och stabilt nitritvärde är Ammoniumingången skyhög (övermatning, för stor fisklast) och nitratproduktionen förmodligen skyhög också.

      eller finns det kanske nitrat bara det att nitriten står i jämnvikt med bakterierna i filtret vilket gör att jag aldrig ser några nitrit-toppar ?
      Ja det låter rimligare, även om det normalt sett blir så att nitrit- och ammoniumhalten går ner till omätbar efter några veckor, med endast stadigt ökande nitrathalt.

      annars är man orolig för att cyano skall slå rot där också... man blir helt nojjig av att se cyanohelvetet ta över ett akvarium på några timmar , lite som en dålig skräckfilm typ "jättealgerna anfaller" :-)
      Håller med 8)

      Förmodligen är bottnen rätt tjock med fosfat så den kommer förmodligen läcka fosfater ett tag framöver tills du fått fjutt på växterna med KNO3 och typ Tropica Mastergrow, gärna CO2 också.

      Då kommer växterna suga upp alla fosfater ur din burk (både från bottnen och vattnet) och din burk kommer gå mot ett hälsosammare fosfor:kväve-förhållande.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Vad jag förstår så har ursprungsfrågan inte besvarats...Äter ampularias cyano? Jag har ett välbefolkat tanganyikakar där risken för cyano måste vara överhängande, men inte ett spår. Kan detta ha med mina ampularias att göra?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • wadel
          • June 2003
          • 140

          #19
          Eftersom cyano är en bakterie eller en sorts bakterie , vad tror ni då om penicellin ?

          kanske skall starta cyano-odling i en 10 liters burk och sedan medicinera med något starkt penicellin för att se effekten , tyvärr har ja inget penicellin hemma... men det finns ju penicellin som slår brett mot bakteriestammar.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Eftersom cyano är en bakterie eller en sorts bakterie , vad tror ni då om penicellin ?
            Jag har testat Erythromycin (I form av "Ery-Max"-granulat smaksatt med björnbär) Har för mig 1-2 mg per liter rekommenderas som dos. Har för mig att man upprepade dosen med ett stort vattenbyte mellan varje dosering.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • wadel
              • June 2003
              • 140

              #21
              Fungerade det då ?
              Och hur reagerar fisk på penicelin ?

              skulle ju inte förvåna mig om det snart kommer en ny cyano som är multiresistent eftersom alla andra bakteriestammar går mot det stadiet. usch.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Fungerade det då ?
                Japp. Läskigt effektivt första gången. Andra gången fick jag inte utslag alls, så jag vettesjutton om dom utvecklat resistens som du är inne på. Kan även ha doserat lite för försiktigt andra gången pga att boxen höll på att ta slut.

                Och hur reagerar fisk på penicelin ?
                Dom verkade nöjda och glada. Ingen reaktion alls.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • wadel
                  • June 2003
                  • 140

                  #23
                  Aha , kan altså vara lovande.

                  Men det blir lite "Dr. Morou" över egna små bakterieodlingar man ger dosisar av penicillin till :-)
                  tänk om någon smittsam bakterie uppstår som är resistent , inte så troligt men lite ruggigt är det.

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #24
                    Prövat "Redoxin", hjälpte mot mina cb. Färgar något så hemskt om det kommer någonstans det inte skall vara på, byxor t.ex., så ett visst mått av försiktighet är påkallat.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • wadel
                      • June 2003
                      • 140

                      #25
                      Det får bli mitt nästa steg , fortsätter det att retardera kommer jag inte ha någon synlig cyano om någon vecka.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo

                        #26
                        wadel,

                        victory, victory, victory!! Skriv om hur det går!!

                        Hilsen!!

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #27
                          Ursprungligen skickat av Tropfrog
                          Vad jag förstår så har ursprungsfrågan inte besvarats...Äter ampularias cyano? Jag har ett välbefolkat tanganyikakar där risken för cyano måste vara överhängande, men inte ett spår. Kan detta ha med mina ampularias att göra?
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #28
                            Tropfrog,

                            jag har inte pejl på ampullarian, har inte testat det själv. Tipset kommer från Claus på Tropica. Jag tror inte frågan går att besvara rakt av. Om ampullarian äter cyano kan t ex bero på om de är utsvultna eller inte och vilken art cyano det är. Claus tror inte att de kan utrota stora områden cyano på egen hand, och det tror inte jag heller (en ampullaria är inte så jäkla stor, så hur mycket kan den äta?). Troligen är "metoden" rätt långsam, men om den funkar så bygger den på principen om balans i Redfieldration. Ampullarian äter algerna och skiter ut det som annat, vilket ackumulerar kväve i bottenlagret. Därmed återställs så småningom "balansen" mellan kväve och fosfor till den rekommenderade Redfieldration.

                            Att nå den rekommenderade Redfieldration går dock att uppnå snabbare genom andra metoder. Läs i tråden "Cyano, blågrönalger och bekämpning" här på forumet.

                            Hilsen!!

                            Kommentar

                            • wadel
                              • June 2003
                              • 140

                              #29
                              Idag kunde jag inte se mer än en endaste fläck av cyano , den var ca 3x3 mm stor och ganska ljus , så det verkar inte bli någon shocktillväxt de närmsta dagarna iaf.

                              Troligtvis , med lite tur , kommer cyanon inte tillbaka då den numera inte gillar de vattenvärden som råder.

                              åtgärderna jag har vidtagit var : peta ner ALL cyano så den inte får ljus , skrubba och koka rötter och slita ut infekterade växter eller klippa bort härdarna på växterna.

                              samt köra med endast ett 20 watts lysrör (aquarelle) till 310 liters kar och ha det tänt endast ca 7 timamr per dygn , har varierat lite.. , verkar ha fungerat men gör det troligtvis inte på grovt infekterade akvarium , med detta har jag ju slitit dagligen sedan uppkomsten och mekaniskt nött bort algerna , hade de fått husera fritt hade detta nog inte fungerat för de växer fruktansvärt snabbt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...