Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    Då fortsätter jag att kämpa på samma sätt, mohaha.

    GeneralTonic, rekommenderar du den produkten? Har den någon annan ev. påverkan på karet?
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      Är det detta jag fått?!

      Börjar bli orolig att jag fått cyano i mitt 63-litersakvarium! Såg för ungefär en vecka sedan en liten grönaktig fläck på sanden, och såg att det var lite grönt gojs på adventivplanterötterna på javaormbunken. Fläcken i sanden upptäckte jag bara för att en physasnäcka låg bredvid den och betedde sig underligt (förgiftad av toxiner?). Tog bort snäckan och tänkte inte mer på det. Förrän idag, då jag satt och kollade på fiskarna, och upptäckte lite mer grönt skimmer i sanden, och tydligt blågröna fläckar på javaormbunkens blad och anubiasen.

      Akvariet har väl varit "igång" i ett par månader nu, med växter, filter och lyse (var från början tänkt som växtodling till min sköldpadda, planer på fisk kom i efterhand) och har fått lite "gödsel" i form av bajsigt sköldpaddsvatten ibland. Har även vallisneria, polysperma, limnophila och andmat i. Men fiskar har jag inte haft förrän idag, koppade in fem unga mollys för några timmar sedan, så vattenbyten och grejer vill jag ju inte börja med nu! Å andra sidan, är det cyano borde det väl vara bäst att bli av med det så fort som möjligt? Shit, vad ska jag göra?

      Läste detta någonstans i början på tråden: "Lyckas man få växterna att suga upp all fosfat genom att inte vara begränsade av något annat så kommer man absolut se nedgång på Cyanobakterier.
      Dessverre kommer dom ju när nitrathalter är omätbara, dvs när växterna är helbegränsade av kväve så då käkar dom heller inget fosfor."
      Kan det vara gödsel/näringsbrist som ligger bakom? Övergött borde det ju inte vara, tycker jag, så mycket "skitvatten" har jag inte haft i.

      Mycket tacksam för hjälp, vill ju verkligen inte få problem just nu när jag precis skaffat mina allra första små fiskar...
      Senast redigerad av Salta Katten; 26 May 2008, 00:48.

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        Har hört att det finns Canyo i vattenverket i Sundsvall/Timrå, så byter man vatten BINGO L

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          Cyanobakterier finns i stort sett ÖVERALLT på jorden.
          Du blir inte av med dom genom att byta vatten.

          Som nämdes är det bästa sättet att få växterna att konkurera ut dom.
          Cyano är ganska vanligt i nystartade akvarium innan man har fått en bra balans i vattnet.
          De so har hänt dig är exakt samma som hände mig.
          Precis som du sa så är det kvävebrist som gör att växterna blir sämre på att ta upp andra näringsämnen också, däribland fosfor - som cyanon älskar.

          Min cyano försvann av sigsjälv efter ett tag när nitraten började komma.
          Ta en gaffel och rör runt i gruset/sanden lite. Det kan frigöra fosfat som ligger där å puttrar så att cyanon inte kan gotta i sig det.

          Enl vad många sagt i denhär tråden så är chansen i stort sätt obefintlig att akvarister får giftiga sorters cyano i burkarna så de e ingen fara.
          Vissa tycker tillochmed att det kan vara snyggt med cyano...

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            Hård cyano är snorsnyggt, tyvärr har jag bara fått det på två ställen under dom här åren och då som en 3mm plätt på mitt ena gavelglas i 100 liters baljan i samband med 250+ yngel som kolade samt på en pytte liten vit sten som fortfarande är svagt svagt metallic grönblå, jag låter den stenen vara kvar för jag inbillar mig att den dagen akvarievattnets näringsvärden börjar gå åt pipsvängen igen så kommer den stenen att tala om det för mig.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              Grodlund: Hoppas verkligen du har rätt! Känns lite bättre nu. Läste de första inläggen om alla metoder, alla som fått jätteproblem och tänkte nejnejnejnej! Ahhh!!

              En av mollysarna är faktiskt framme och tuggar på det, då behöver jag inte känna mig taskig som matar snålt de kommande veckorna, de lär ju kunna äta sig mätta... Hoppas det var något annat fel på den lilla snäckan!

              Gaffel: Ja, färgen är det ju inget fel på.
              Senast redigerad av Salta Katten; 26 May 2008, 14:07.

              Kommentar

              • kajenn
                • April 2008
                • 13

                Är detta cyanobakterier?

                Hej!

                Jag har fått något jag vill beskriva som blågröna alger i mitt ena akvarium. Men då de i någon mån avviker från beskrivningen i denna tråd, tvekar jag med eventuella insatser.

                De dök upp först på översta delen av en rot c:a 5 cm under ytan och växer sedan till nedåt horisontellt. Färgen är knallgrön och strukturen tät och slät. Det lossnar inte speciellt lätt - vanlig sug rår inte på det - utan man måste peta bort det bitvis. Där jag har gjort det, verkar roten under ha "murknat".

                De dök upp "ur tomma intet" för några veckor sedan i samband med att jag ökade belysningen och bytte till starkare pump. Allt för att öka triveln för mina växter, men det var inte sådan här "tillväxt" jag hade tänkt mig.

                Jag hade hoppats kunna lägga upp bilder av det, tagna med en veckas mellanrum, för att visa tillväxttakten, men jag vet inte hur.

                Efter vad jag förstått av tråden är bekämpning (om det är cyanobakterier) med Tetra Fungi-stop eller GeneralTonic effektivt i kombination med delvattenbyte. Men helst vill jag ju veta att det verkligen är cyano innan jag häller i något...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Om vanlig sug inte rår på det så tvivlar jag på att det är Cyano, däremot vet jag inte riktigt vad det är som det kan vara istället för Cyano vilket gör bilder högintressanta =)

                  Det låter mest som vanliga grönalger som kan växa väldigt tätt, och är väldigt snygga:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • kajenn
                    • April 2008
                    • 13

                    Bilder...

                    Okey, jag provar med bilder (länkar till Picasa Web Album):

                    Det här är övre delen av roten fotograferad den 18 sept.


                    Och den här bilden är tagen en vecka senare, den 25 sept:

                    _____________________________________
                    Meddela mig om inte länkarna fungerar, så tar jag bort inlägget.
                    Senast redigerad av kajenn; 28 September 2008, 15:11.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Oj då blev det enkelt. Det är med 100% säkerhet Cyano. Bra/pedagogiska bilder för typisk Cyano dessutom (om någon samlar alg-bilder så tycker jag ni ska fråga kajenn om att få låna dom där 8)

                      Nu förstår jag även vad du menar med att den inte var jätteenkel att suga bort. När Cyano omsluter saker så kan den sitta så pass "hårt" att det inte bara är att vifta bort den.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • kajenn
                        • April 2008
                        • 13

                        Åtgärder...?

                        Tack för beskedet att det verkligen är cyanobakterier. Jag har även sett att det börjar komma på skummgummit runt filterinsuget, vilket måste betyda att de även finns fritt i vattnet.

                        Så då gäller det åtgärder. Tetra Fungi-stop eller GeneralTonic? Vilket är bäst/effektivast, samtidigt som det är mest skonsamt? Och vattenbyten? Hur snart efter och i vilken omfattning i mängd och antal gånger, och med vilka mellanrum rekommenderas?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Jag har kommit att föredra GeneralTonic. En fulldos, vänta ett dygn och om det fortfarande finns kvar spår av Cyano en fulldos till. Vänta ett dygn och gör ett normalt vattenbyte.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • kajenn
                            • April 2008
                            • 13

                            Fint! Då är det bara att köra igång. Tack för hjälpen.

                            Kommentar

                            • Jockedemus
                              • October 2008
                              • 4

                              Hej, jag har själv haft svåra infesteringar av cyanobakterier och har som de flesta testat med olika medel, inget har egentligen funkat, tills jag köpte ett uv-c filter, pang så försvann det på några dagar.

                              Uv-C kan jag starkt rekommendera.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Vilka olika medel testade du och hur länge?
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...