CO2-mätningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    CO2-mätningar

    Av ren nyfikenhet ville jag idag prova Roger Millers CO2-mätning via hans luftningsprincip, log(CO2) = pH(a) - pH(t) - 0.3. Jag har varit lite frustrerad på sista tiden att min digitala pH-mätare har lagt av så jag tog tjuren i hornen idag och plockade isär och lagade eländet. Förvånad av framgången provade jag att kalibrera mot 7.0 och stämde av mot 4,0. Det skilde bara en tiondels enhet. Gott.

    Dags att skrida till verket: Tog ett prov i karet pH(t) luftade tills pH:t inte steg mera pH(a) och satte in mina resultat i formeln. Hålen också, jag fick 18 ppm CO2, det kan inte stämma. Jag VISSTE ju att jag hade 30-50 ppm!!! Gör om! Samma resultat.
    Vad är det som inte stämmer?
    Kontrollerar då med den gamla hederliga metoden med kH och pH - hålen igen. CO2 ÄR lägre än jag gått och trott senaste dagarna. Då visar det sig att bubbeltakten har minskat drastiskt sedan dammsugaren var framme kring CO2-tuben. Oh gosh!

    Jag som inte kunde förstå varför jag hade sämre växtbubbel nu än förra gången jag körde med 0,7 W/l! Nu kommer jag nog bli bättre på att hålla koll på bubbelräknaren.

    Är det någon mer som har provat Rogers metod? Erfarenheter/synpunkter?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • PatrikMalmo

    #2
    Millers metod har jag inte testat, men har tidigare provat Krauses metod. Den ger visserligen inga exakta värden, men en tillräckligt bra uppfattning för mig i vart fall. Nu var det ett tag sedan jag pysslade med mätningar överhuvudtaget, det växtkar jag körde igång för några månader sedan har jag bara använt fingertoppskänslan i. Inte helt nöjd med resultatet, men har tillräckligt många idéer att prova för bättre tillväxt för att jag ska skippa mätningarna ett tag till. Just nu är jag mest inne på att minska ljuset, har en metallhalogen på 150 w till ett kar på 140 liter vattenvolym - och då har jag inte dragit bort den plats gruset tar. Till mitt försvar på mer än 1 w per liter vill jag tillägga att det är rätt packat med flytväxter i karet...

    Koldioxidmätning - CO2-fix (efter KRAUSE)
    Om man göder med koldioxid, kan det vara besvärligt att veta om man har tillräckligt med koldioxid i vattnet. Krause har utarbetat ett enkelt sätt att bedöma koldioxidhalten med hjälp av pH-värdet. Metoden ger inga exakta mätvärden, men en användbar grovbedömning av om det är för lite, lagom eller för mycket koldioxid i vattnet. Metoden går att använda i alla vatten och utan att man känner till vilken karbonathårdhet vattnet innehåller.
    Till att börja med behöver man ett testkit för pH-värde. Utför en vanlig pH-mätning, dvs fyll mätkyvetten med 5 ml akvarievatten och droppa i så många droppar pH-indikatorlösning som står på bruksanvisningen. I detta prov blåser man sedan ned sin utandningsluft med ett sugrör. Utandningsluften innehåller koldioxid, och kommer att få pH-värdet att sjunka i provet. När pH inte längre ändrar sig är provet mättat med koldioxid (ca 60 mg/l), och man har fått fram den ena ytterpunkten på en skala.
    Man utför sedan en ny mätning enligt samma förfarande, men luftar istället provet med en luftpump. Luften från luftpumpen kommer att driva ut koldioxid från vattnet ned till 0,5 mg/l. pH-värdet kommer att stiga när koldioxiden luftas ut, och när det inte stiger längre har vi fått fram den andra ytterpunkten på skalan. Om man alltid använder samma typ av vatten i akvariet kan man med en enkel pH-mätning också framöver bestämma om koldioxidnivån är för låg, lagom eller för hög. Närmar sig pH någon av ytterpunkterna är koldioxidhalten för låg/hög. Ligger pH mellan ytterpunkterna är koldioxidnivån lagom.

    Använder man något annat jox som påverkar ph (torv och alkottar) kan detta dock bli lurigt. Fast det visste du nog.

    Hilsen!

    Kommentar

    Arbetssätt...