Alginvasion!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Alginvasion!!

    Jag har fått problem med alginvasion i mitt 105-liters av grönalger. Jag göder med PMDD och CO2-gödning. Mina vatten värden är:
    PH 6,8
    KH 6
    Nitrit 0
    Nitrat vet jag ej
    CO2 30-40 ppm
    Frågan är skall jag låta bli att göda en vecka eller två för att få bukt med algerna eller skall jag göra någon annan förändring?
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    dra ner lite på ljustimmar tillfälligt?
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      matzen:
      Jag har för mig att ditt 105-liters är ett växtkar där du körde med en hel del ljus och förhöjd fosfatdosering. Stämmer det? Är det de berömda prickalgerna vi talar om eller är det annan typ?
      Btw: hur kom du fram till 30-40 ppm CO2?

      Utan att veta säkert tror jag det är en dålig taktik att försöka begränsa gödning i ett växtkar för att svälta ut alger. Algerna klarar nog sämre förhållanden än växterna gör. Utan att veta vad det är för typ av alger går mina tankar till ljus och någon form av näringsbegränsning. Hur har du det med växtbubbel? Skvallrar det om taskig fotosyntes månne? Kan det vara så att du har lite högre pH än vad ditt test meddelar dig och därmed smärtsamt låg CO2 i karet?
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Jag gick in i CO2-tabellen med tanke på att KH är sex och PH 6,8. Det är inte punktalger utan grönalger som lägger sig som ett täcke över mina växter. Det bubblar bra från mina växter så CO2-nivån är nog bra. Jag har gödit lite mer än vanligt eftersom mina tenellusar har visat brist på nitrat. Kan det ha varit det som har spelat mig ett spratt?
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Ok! Jag vet inte om vi har samma CO2-tabell men 40 hamnar jag inte på. Skit samma - du har växtbubbel, that's it.

          Är det nåt sånt här du har fått kanske:
          http://phatmixes.no-ip.com/temp/akvarie/alger.jpg

          I så fall kanske det är läge att se över din kväve-/fosfatdosering som kanske har halkat snett. Jag tror man ska sikta in sig på ett 10:1-16:1 förhållande. Sedan spelar det inte så jätte stor roll vad de inbördes värdena är (dock rimliga). Hur doserar du?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            JAg doserar enligt det som står på hjortgatans zoo dvs jag blandar 7 tsk kaliumnitrat och 1 1/2 tsk kaliumdivätefosfat i en halv litervatten och doserar av den blandningen 10 ml per vecka i samband med ett 50% vattenbyte.
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              7 tsk kaliumnitrat och 1 1/2 tsk kaliumdivätefosfat i en halv litervatten och doserar av den blandningen 10 ml per vecka i samband med ett 50% vattenbyte.
              Spontant känns det som lite magert med nitrat om du har gått upp till 2 ppm fosfat. Fosfat har väl ryktet att kunna orsaka grönalger om man är för försiktig med nitratet.
              Har du mycket växtmassa? Mycket fisklast? Har du kvar 0,7 W/l? Kör du enl. doseringen ovan eller siktar du på 2 ppm fosfat?
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • matzen
                • February 2004
                • 608

                #8
                Ja jag kör med 0,7 watt per liter. Och jag doserar enligt hjortgatans zoo. Jag har tio platy och tre Apistogramma panduro och tre amanoräkor. Jag har stor växtmassa av Hygrophila polysperma som växer som ogräs, jag får toppa dom två gånger i veckan!
                To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Och jag doserar enligt hjortgatans zoo.
                  1,5 tsk i 500ml och 10 ml av den lösningen i 105 liter borde ge dig.....ja, typ 1 ppm fosfat.
                  7 tsk i 500 ml och 10 ml av den.....eh jupp,knappa 5 ppm nitrat.
                  Jag har gödit lite mer än vanligt eftersom mina tenellusar har visat brist på nitrat. Kan det ha varit det som har spelat mig ett spratt?
                  Här simmar jag lite ur bild. Har du ökat från 10 ml per vattenbyte eller har du gått upp med enbart nitratet eller bara fosfatet till 2 ppm enligt annan tråd?

                  Det är inte punktalger utan grönalger som lägger sig som ett täcke över mina växter
                  Stämmde algerna som fanns på bilden?
                  Jag skulle då misstänka cyano och dessa hälsar väl på om man har probbs med nitratet.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • matzen
                    • February 2004
                    • 608

                    #10
                    Jag gav dubbel dos av både nitrat och fosfat. Jag tror inte att det är cyano eftersom det inte luktar nåt om algerna. Jag får väl fortsätta med att dubbla nitratet eftersom det annars bara blir 5 ppm.
                    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Jag får väl fortsätta med att dubbla nitratet eftersom det annars bara blir 5 ppm.
                      Ja, inte för att jag har mycket på fötterna för mitt uttalande men JAG skulle nog sikta in mig på en testperiod där nitratet är upptaggat ett snäpp, fosfat 2ppm (pga dina prickalger) och fortsätta hålla järnkoll (just ett bra uttryck för en växtakvarist!!) på CO2 och växtbubbel. Lite över rekommenderade nivåer tror jag är ganska ofarligt om allt annat är ok i karet.

                      Alternativ två jag skulle labba med är som vi har pratat om tidigare är lite mindre ljus så den vilda mustangen blir lite lugnare ett tag. Men det är jag det.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...