Neon Grön alger som aldrig försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    #46
    Häpp!

    Står det i fönstret måste hon fylla på med kranvatten ganska ofta, så KH:t tror jag aldrig blir omätbart?
    Detta med alkaliniteten och vad den påverkas av kräver en längre utläggning, vilket jag inte hinner med just nu. Läs Walstads partier kring ph, det framgår lite där. Krause har också en hel del kring det i "Handbuch Aquarienwasser", en bok som är värd pengarna många gånger om. Den mesta litteratur kring processer i naturliga vattendrag innehåller också beskrivningar kring detta.

    I korthet är jag dock helt övertygad om att ett normalt "kh" försvinner på max en vecka om du har bra näringsförhållanden för bikarbonatväxter och har dem i dagsljus. Växternas fotosyntes påverkar kolsyrasystemet när ph stiger under dagtid, dels uppstår biogenisk dekalcifikation mycket snabbt. Båda processerna kommer att "förstärka varandra" (enkelt uttryckt), vilket leder till utfällning av kalk. Kalk är ruggigt svårlösligt i vatten. Alkaliniteten eller "kh" poff-gone.

    Fyller du då dessutom på med kranvatten (utan att göra ett större vattenbyte), kommer den permanenta hårdheten gradvis att öka vilket höjer ph. Utan att gå in på fler förklaringar än jag redan gett, kommer ett akvarium utan reducerande miljöer (och utan tillförsel av CO2 - mycket viktigt!!) att klappa ihop totalt vad gäller ph. Du nämnde jojo i ett tidigare inlägg, men jag tvivlar på att detta räcker för att beskriva hur ph-värdet funkar utan alkalinitet i vattnet.

    Det enda som Walstad nämner som kan hålla hennes ph stabilt i det långa loppet (märk 50 procent vattenbyte i halvåret, även om hon skriver att hon byter vatten oftare "vid problem") är en balans mellan oxiderande och reducerande processer. Ett "högt kh" (från 8 och uppåt) kommer att underlätta processen.

    Men, men. Det är mina fem öre och jag tror inte jag kommer att lyckas övertyga dig på den punkten. Du får läsa annat material och övertyga dig själv. Eller för den delen experimentera - sätt bikarbonatväxter i rent grus i ett litet kar på fönsterbrädan och mät vad som händer med hänsyn till ph, "kh" och totalhårdhet. Alkalinitet poff-gone. Visst, i Walstads kar finns inte enbart bikarbonatväxter, så processerna går månna långsammare - men det är samma funktion. Fråga annars henne själv vad hon anser håller ph-värdet stabilt i hennes kar _i det långa loppet_. Under dygnet finns en mängd faktorer som påverkar ph.

    Hilsen!!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      I korthet är jag dock helt övertygad om att ett normalt "kh" försvinner på max en vecka om du har bra näringsförhållanden för bikarbonatväxter och har dem i dagsljus.
      Ojäklar.

      Det stämmer ganska bra med vad jag hört från Roger Miller på en annan lista. Han sa att man normalt sett bara ser KH-dippar i solljusburkar och bikarbonatväxter.

      Växternas fotosyntes påverkar kolsyrasystemet när ph stiger under dagtid, dels uppstår biogenisk dekalcifikation mycket snabbt. Båda processerna kommer att "förstärka varandra" (enkelt uttryckt), vilket leder till utfällning av kalk. Kalk är ruggigt svårlösligt i vatten. Alkaliniteten eller "kh" poff-gone.
      Coolt!

      Fyller du då dessutom på med kranvatten (utan att göra ett större vattenbyte), kommer den permanenta hårdheten gradvis att öka vilket höjer ph. Utan att gå in på fler förklaringar än jag redan gett, kommer ett akvarium utan reducerande miljöer (och utan tillförsel av CO2 - mycket viktigt!!) att klappa ihop totalt vad gäller ph. Du nämnde jojo i ett tidigare inlägg, men jag tvivlar på att detta räcker för att beskriva hur ph-värdet funkar utan alkalinitet i vattnet.
      Låter som något jag hört förr. Bra förklaring!

      Det enda som Walstad nämner som kan hålla hennes ph stabilt i det långa loppet (märk 50 procent vattenbyte i halvåret, även om hon skriver att hon byter vatten oftare "vid problem") är en balans mellan oxiderande och reducerande processer. Ett "högt kh" (från 8 och uppåt) kommer att underlätta processen.
      Då tar jag dig på ditt ord där. Coolt att pH-stabiliteten beror på något så totalt annorlunda i sådana burkar.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #48
        Mm, verkliga alkalinitetsproblem tror jag det krävs bikarbonatväxter och solljus för, men jag har själv sett spår efter biogenisk dekalcifikation i mina kar. Skillnad på hastigheten i processen, men den "äter" alkaliniteten i vilket fall. Ett halvår borde räcka för att köra den till minus...

        Kar som körs efter ett "biologiskt koncept" blir något helt annat än i de kar man tillsätter CO2. Jag börjar mer och mer luta åt att tillförsel av CO2 generellt är den absoluta mittfältaren när det gäller att påverka akvarieförhållanden. Beror visserligen rätt mycket på vilka kar man har och det finns en hel del undantag, men _generellt_ tror jag på det.

        Hilsen!!

        Kommentar

        Arbetssätt...