Ojämn tillväxt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Ojämn tillväxt!

    Jag har ett 105-literskar som jag håller på att göra om till växtkar i det har jag 50% av bottenytan snabbväxande arter som Hygrophila polysperma och Limnophila sessliflora. I framkanten har jag dvärgsvärdsplantor och i ena hörnet har jag Cryptocoryne wendtti. Problemet jag har är att dom snabbväxande arterna växer så det knakar! Får ansa dom flera gånger i veckan. Medan dvärgsvärdsplantorna och cryptocorynerna har stannat i växten. Jag byter 50% av vattnet varje vecka och göder fulldospuls pmdd och har 30-40 ppm Co2. Vad skall jag göra för att få balans? Skall jag byta ut lite av dom snabbväxande arterna till mer långsamväxande? Eller skall jag öka kväveintaget? Jag är helt rådvill!
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Problemet jag har är att dom snabbväxande arterna växer så det knakar! Får ansa dom flera gånger i veckan. Medan dvärgsvärdsplantorna och cryptocorynerna har stannat i växten.
    Det låter helt klart som dina snabbväxare konkurrerar ut dom andra växterna, vilket är fullt möjligt.

    När mitt H.poly.rosanervig-buskage är fullt utväxt (min mest aggressiva snabbväxare) så växer alla andra växter ganska dåligt. Jag hårdansar det därför med jämna mellanrum. Dom är helt enkelt en för stor näringssänka.

    Jag byter 50% av vattnet varje vecka och göder fulldospuls pmdd och har 30-40 ppm Co2. Vad skall jag göra för att få balans? Skall jag byta ut lite av dom snabbväxande arterna till mer långsamväxande? Eller skall jag öka kväveintaget? Jag är helt rådvill!
    Jag tycker det verkar som du kan börja skissa på lite mer avancerade och mer svåra växter, för det är bara marginellt kul att odla ogräs i längden - speciellt när man fått häng på det här med PMDD och kan odla vadsomhelst hur fort som helst 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      Okey! Tack för tipset, skall genast försöka byta ut mina snabbväxare mot mer långsamväxande arter. Svårigheten är bara att få tag i det man vill ha nu när hjortgatans har tagit timeout. Har du något bra förslag till vad jag kan använda för växter?
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        En direktöversätting (utseende) borde vara att byta ut Limnophilan mot Cabomba och Hygrophilan mot hmmm... Ludwigia inclinata kanske, fast det blir ju en viss nyansskillnad.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Medan dvärgsvärdsplantorna och cryptocorynerna har stannat i växten.
          Nyfiken motfråga: Har de avstannat efter bra tillväxt eller har de aldrig tagit fart riktigt?

          Svårigheten är bara att få tag i det man vill ha nu när hjortgatans har tagit timeout.
          Jodu, jag sitter i samma sits. Frustrerande.
          Det har blivit lite status qou i karet med snabbväxande växter. Har börjat utnyttja timeout-tiden till experiment och designträning i stället. Så när de väl slår upp portarna har man väl inga växter kvar...
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            Cryptocorynerna och dvärgsvärdsplantorna växte bra till en början men i takt med att dom snabbväxande blev fler och större så stannade dom upp.
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • Ulla
              • April 2002
              • 1163

              #7
              Ursprungligen skickat av matzen
              Cryptocorynerna och dvärgsvärdsplantorna växte bra till en början men i takt med att dom snabbväxande blev fler och större så stannade dom upp.
              Har du någon bottengödning åt crypton och svärdsplantor? Just de 2 grupperna vill gärna ha gödning i gruset med, inte bara flytande. Jag kör med lerkulor vid mina cryptocoryne-plantor och de växer med en himla fart, trots att de står i samma kar som massor av snabbväxande akvarieväxter.
              Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

              Kommentar

              Arbetssätt...