Gula tenellus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Gula tenellus?

    Varför blir mina dvärgsvärdsplantor gula? Göder med co2 och pmdd har bra belysning 0,7 watt per liter. Skall jag öka någon av ingredienserna i pmdd-gödningen?
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tänkte direkt på kväve, dvs öka KNO3-halten och Greger Lindstrands beslutsträd verkar hålla med mig.

    Har du redan hög nitrahalt kanske du är försiktig med fosfatet. Med bra fosfathalt brukar nitratåtgången öka.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      Okey! Då ökar jag väl på kvävet med KN03 och fosfatet med KH20PO4. Och hoppas på det bästa! Hur mycket kan jag öka? Blir det för mycket om jag dubblerar?
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hur mycket kan jag öka? Blir det för mycket om jag dubblerar?
        Det beror på hur din gödningsregim ser ut i dagsläget (storlek på vattenbyten, vattenbytesfrekvens, storlek på gödningspulserna).

        Ett gödningssätt som är ganska felsäkert är att göra ett stort vattenbyte i veckan och göda för hela akvarievolymen (0.1 ppm TMG, 5-10 ppm KNO3 och 0.5-2 ppm KH2PO4) efter vattenbytet. Om växterna avtar i bubbel efter några dagar trots bra CO2-nivå fetar man på med en fulldospuls till.

        Så fortsätter man igenom hela veckan. Kontrollera alltid CO2-halten (ph/KH) innan varje puls så att det inte är den som felar.

        Det stora vattenbytet garanterar att du inte får katastrofal uppbyggnad av något näringsämne.

        (Trilskas det ändå med den ovanstående schema så kan man testa att göra rejält stora vattenbyten varannan dag med efterföljande fulldospulser - då brukar det inte dröja länge innan växterna visar hur glada dom är, men detta trick kanske inte är för dom som tror att 100%-vattenbyten är skadligt för fiskar eller för doom som har riktigt dåligt kranvatten.)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...