växter från IKEA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    växter från IKEA

    Jag var på IKEA idag och såg att dom säljer vattenväxter där. Jag försökte kolla vad växterna heter men det stod samma på alla. Ang skötsel stod det bara att man ska byta vatten ganska ofta och att ingen näring behövs.
    Jag tänkte köpa dessa för att ha istället för snittblommor till en dukning.
    Min fråga är nu om jag kan plantera dom i akvariet efteråt? Hade jag haft kameran med mig till IKEA hade jag tagit kort på dom, men så långt tänkte jag inte när jag åkte hemifrån. Hoppas någon kan svara ändå. Växterna var planterade i minismå krukor.
    /Nina
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hej mam!

    Jag var på IKEA för ca två månader sedan och köpte faktiskt med mig växter hem. Alla som såldes då var lämpliga för akvarium. En av dem var Hygrophila corymbosa "siamensis" en annan var rotala sp "green" (kollade upp när jag kom hem, kollade även andra sorter som jag inte köpte och alla fanns med på tropicas hemsida = akvarieväxtgrossist). De har hållt jättefint och växt väldigt bra. Tror jag betalade 29:50 per växt så det var väl inte sådär hysteriskt billigt direkt men en kul grej!! För 29:50 får man bättre varor i akvariehandeln!! (Menar Herkules då)

    Varför inte köpa växterna i en akvarieaffär? Då är man ju säker??

    Himla bra tips att göra en kul dukning å sedan plantera i akvariet, det skall jag anamma vi tillfälle!!

    Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Jag såg att dom hade vattenpest på IKEA, en skruttig, halvdöd planta för 30 pix eller vad dom nu kostade var väldigt dyrt, med tanke på att en bunte kostar något liknande i en akvarieaffär. Se upp så att du inte betalar överpris.
      Na klar!

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        De växterna jag tittade på idag kostade 39:-/st. Visst var dom små, men rätt söta. Jag köpte några enkla vaser att lägga dom i.

        Att åka till Hercules var ju ingen dum idé. Utbudet är ju definitivt större där. Att jag inte kom på den idén själv.

        Hur länge kan man ha växterna i en vas? Jag vill nog ha flytväxter om jag åker ända till Hercules. Ska antagligen måla bottnen på vaserna och vill att det ska synas.

        Hur "tvättar" jag bort snigelsnusket från dom? Är det alun som gäller? Hur gör man?

        /Nina

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Hej mam!

          Varför kostade dina tio kronor mer än mina?? Hoppas de var lite större än mina =)

          Om du är ute efter flytväxter är inte Herkules bästa stället att åka till. Jag köpte JÄTTEFINA musselblommor på Plantagen i Tagene. De har lite olika flytväxtsorter att välja på. Av en enda planta har jag nu fått hur många skottsom helst, ca 30-40 st, och de är helt perfekta att ha i mitt guramikar, i mitt kampfiskkar och till platy/guppykaret, i alla kar.

          På Hornbach tar de 7:50 för denna sorten och de jag köpt har inte hållt bra alls. Jag förökar dem i köket i en gammal övergiven guldfiskskål med lite akvariesand, några glaskulor, en "lucky bamboo" och lite anubias som skall växa till sig. Jag har oxå en liten luftpump med syresten i så det bubblar lite läckert från botten. Alla som kommer hit tycker den är jätteläcker och tycker jag är lite underlig som inte har några fiskar i.

          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          Arbetssätt...