CO2 med ytavrinning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    CO2 med ytavrinning?

    Jag funderar på att köpa ett större akvarium, ca 300 liter. Jag har mest inriktat mig på växter och därför undrar jag nu om man kan köra med ytavrinningssystem i ett växtakvarium med CO2.

    Tanken är att jag ska använda ytavringing med en sump under. I sumpen tänkte jag lägga all utrustning. Jag kör i dag med CO2 från brandtub vilket funkar bra, men frågan är om man kommer lufta ut för mycket CO2 om man har ytavrinning? Vad tror ni?
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om du kapslar in ytavrinningen borde det bara bli en extra luftkontaktyta i själva sumpen, som man ju också kan lägga lock på.

    Med CO2-tub tror jag inte du behöver oroa dig. Eventuellt får du trycka på en gnutta mer bubblor per sekund, men det kan det ju vara värt om man får bort all utrustning från akvariet och kan slabba med växtgödningen i sumpen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • micke eklund
      • November 2002
      • 680

      #3
      Hm det där kanske kan vara något för mig eftersom min burk är ett gammalt saltkar som är byggt för sump.
      Jag har ett hål i glaset där sitter det grovt rör för själva ytavrinningen och i det röret går det ännu ett rör för returvattnet.
      Just nu använder jag röret för att dra slangarna i,
      vilket gör att jag inte kan fylla karet helt.

      Tips på sidor som tar upp sumpsystemet motages tacksamt :-)

      Kommentar

      Arbetssätt...