akut behov av växter efter algangrepp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    akut behov av växter efter algangrepp...



    efter ett aggressivt angrepp av tofsalger (tror att de heter så?) ser mitt lilla kar för bedrövligt ut.
    jag hade en sådan fin växtuppsättning, alla växterna växte så det knakade och var mörkt gröna - en fröjd för ögat! så fick jag in tofsalger med en ny växt, en hydrocotyle som hade miniminiminitofsar på sina rötter. jag tänkte inte mer på det och slängde i växten - sen var det färdigt.
    var till slut tvungen att ta bort 90% av växterna för att få bukt med algerna, men som sista utväg fick jag använda ett algpreparat - som visserligen bromsade upp tillväxten men inte tog bort algerna.

    igår storstädade jag och växterna ser för bedrövliga ut och kan knappast konkurrera mot algerna i nuläget.
    till saken hör att min mastergrow har tagit slut, och när jag klickade in på hjortgatans så var det orderstopp...
    nu har jag stuckit ner gödningstabletter vid varje ynka liten planta, mastergrow finns nämligen inte att få tag på häromkring och min lokala djuraffär har inte växter av tillräckligt bra kvalitet.

    någon som vet vart man kan få tag på mastergrow på västkusten? göteborg?
    och vet någon när hjortgatan slår upp portarna igen och räddar mig?
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Försök o få tag på det via nätet, det är enklast. Köp också lite nya växter, det är hopplöst att försöka få de gamla att växa "i kapp". Göder man så gynnar det bara algerna, och göder man inte så växer det inte alls (dåligt). Jag hade samma problem, och det var bara att bita i det sura äplet och betala 500:- för nya växter för jag fick ingen ordning på det. Algerna tog över.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Hercules zoo på hisingen har har tropica master grow.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • snicke
        • March 2003
        • 118

        #4
        Trop.akvarieimport också.

        Kommentar

        Arbetssätt...