algskrapning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    algskrapning?

    hej!
    Är det ngn som har testat att "utrota" alger genom dagliga renskrapningar av glasen i karet? Jag vet att detta inte gör så att orsaken till algerna försvinner, men det gör väl så att växterna får övertaget, eller?

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Ingen aning men du får i alla fall bättre insikt och det borde leda till minskat algbestånd.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • fredrikgbg
      • February 2004
      • 39

      #3
      Att enträget, skrapa bort alger varje dag är inget sätt som fungerar om du tror att de en dag skall "ge upp" och lämna ditt kar. Det handlar bara om mängden ljus, näring och fotosyntesen. DVS det är någon obalans däremellan som gör att algerna istället för växterna växer...
      Men rutan blir ju fin om man gör rent den varje dag..;-) Så länge det bara finns lite alger på framrutan är ju allt i sin ordning... Tycker iallafall jag... Det tar jag lätt bort med en svamp.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Är det ngn som har testat att "utrota" alger genom dagliga renskrapningar av glasen i karet?
        Enbart skrapning fungerar inte eftersom algerna bara släpper och sätter sig fast igen på första bästa ställe dom flyter förbi.

        Däremot skrapning med en hävert bredvid skrapan brukar vara ganska effektivt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Att det sätter sig fast gör nog inget i mitt fall, eftersom jag har både ciklider och siamsesiska algätare som står bredvid och äter upp så mkt det går
          Jag menade inte att de skulle försvinna så, men saken är att jag väntar på en leverans frånb hjortgatanszoo, eftersom jag tror att det är kaliumdivätefosfat och kaliumnitrat som mina växter saknar, eftersom jag göde rmed tmg, har bra med ljus. Dock har jag inte co2, men tycker inte att det borde vara ngt problem i det karet...

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          Arbetssätt...