Hål i växt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Hål i växt!

    Hej!
    En av mina anubias har börjat visa ngn form av bristsjukdom. Den har relativt mkt alger på sig, men problemet är att den på vissa ställen har visat upp gula fläckar, där bladen även har blivit tunnare och visat tecken på hål. Jag har förut blivit rådd att göda med kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat, men jag har inte fått något av detta från hjortgatanszoo, även fast de skickade ett mail och sade att det var på väg. är väl bara att vänta
    Men är det dessa saker som fattas, om en växt börjar visa gula/genomskinliga blad, då man dessutom göder med tmg?

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    har börjat se samma sak på andra växter nu, inte bara anubias

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Låter som brist, och kalium brukar vara bristvara, det går åt relativt mycket i ett växtakvarium. Kaliumnitrat KNO3 och kaliumdivätefosfat KH2PO4 innehåller förutom Kalium (K) även Nitrit (NO3) och Fosfat (PO4). De två sista får man normalt från fiskmat och fiskar. Så om du inte har CO2 (koldioxid), så är det väldigt lätt att få för mycket av dessa (särskillt PO4). Detta kan ge upphov till att du skapar en algodling. Om du bara vill komplettera med Kalium finns dikaliumsulfat, K2SO4.

      Om du inte får från Hjortgatan, så finns det en annan snubbe som säljer dessa kemikalier. Se annonsbörsen här på Zoopet, där har han en annons. Sök på PMDD.

      Vad du behöver komplettera TMG med har defdac redan besvarat i andra inlägg. Det är bara att blanda enligt hans recept (väldigt enkelt recept med). Så sök i detta fora, så hittar du mer exakta svar på dina frågor.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Det vet jag att han har
        Det är som sagt bara det att det var så länge sedan, pga. varorna kom aldrig. (beställde för 2 månader sedan)
        Så man ska inte ha mkt PO4 och NO3? Att man inte ska ha exremt mkt nitrat vet jag dock. Eftersom jag inte vill ha co2 i det karet (blir fel pH-värde bland annat), är det verkligen bra att hälla i de två ämnena? Eller är det så att om jag ger mera NO3 och PO4 så kan växterna växa lättare och då konkurrera ut algerna?

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        Arbetssätt...