alginvasion - hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    alginvasion - hjälp!

    Har alltid haft så gott som perfekta värden, inga alger eller mycket få, och friska fiskar. Men nu råkade det sig så illa att timern gick sönder lagom till en veckas semester och akvariet hade stått tänt under hela veckan.

    När jag kom hem var hela akvariet täckt av något som okunniga jag kallar trådalger. De är ca 1cm långa, gröna trådar som växer en och en. De sitter på alla växter, stenar och rötter, samt på glaset. Inga på botten dock.

    Jag sanerade hela karet omedelbart. Kokade sand, rötter och stenar. Skrapade alla rutor och pillade bort det värsta från växterna som jag även sköljde. Jag behöll bara precis så mycket vatten som var absolut nödvändigt och fyllde på nytt i omgångar. Jag köpte även en timer och minskade till 9 timmar ljus. Avslutningsvis gav jag även mina växter gödning.

    Nu två veckor efter olyckan har trådalgerna återigen tagit fart. Inte i närheten så mycket som tidigare, men nog så illa. Frågan är vad jag ska göra? En ny sanering kan knappast komma på tal för fiskarnas skull, 9 timmar ljus borde väl vara minsta möjliga, och mer gödning är nog inte aktuellt? Hjälp!

  • Mina1
    • May 2003
    • 128

    #2
    Jag hade ungefär samma problem... Glömde dra ner persiennerna vid akvariet och vårsolen låg på hela dagarna. Jag skrubbade och klippte i växterna utan något bestående. Tillslut kastadejag alla växter och skrubbade bort alla synliga alger och mörklade helt i två veckor. Sen var det bara i med nya snabbväxande växter. Det här var för ca 1,5mån sen och än är allt bra!

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Nu är jag ingen algexpert, men jag skulle gissa att det är gödningen som är boven, men det beror på vad den innehåller. Det skulle i så fall vara om det är en sådan som bara innehåller järn och lite till (mikronäringsämnen), akvariet har helt enkelt fått för mycket av dem.

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Vad ger du dom för gödning och hur mycket ?
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Jag använder två olika gödningsmedel (inbillar mig att det är större chans att de får allt de behöver). På båda sorterna står att de ska ges en gång i veckan, alltså ger jag omväxlande det ena eller andra 1ggr/v.

          Aquatic super-gro med extra mineraltillskott - kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium. Står att man ska dosera 1 kapsyl/100l, men jag använder bara en kapsyl på mina 357l

          Sera Florena järn-helgödning med mineraler. står inte innehåll men det står att de tinte inne håller nitrat och fosfat och andra ämnen som redan finns i överflöd i akvarier.

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Aj sådan osis du får köpa siamensisar dom tar tråd och tofsalgen och vattenbyte för att få fräsch vatten då miskar ochså algerna.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Nu ska jag ju inte kalla mig gödningsexpert men efter en del experimenterande och goda råd av defdac, Bluesboy o co så...

              Det verkar som om du pytsar i en hel del järn. Har för mig att det utgått varning för just Seras järngödning innan här på forumet. Vad det gäller nitrat o fosfor så håller ju vi växtnördar på att hälla i EXTRA sådant, eftersom det inte finns tillräckligt sas naturligt i akvariet. Så det är ju dumt att de skriver så. Nu tror jag i o för sig att det är mest om man håller på med CO2 som det är riktigt nödvändigt.

              Byt vatten, köp TMG istället så kanske det hjälper.

              Kommentar

              • lottiz
                • December 2003
                • 429

                #8
                Tack Mohlin för svaret. Vad är TMG?

                ok, om jag skippar Seras, verkar det andra gödningsmedlet bra?

                är det effektivaste sättet att bli av med alger på lång sikt alltså att göda växterna?

                Kommentar

                • jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

                  #9
                  Jag tror också att det är järnet helt klart.

                  Och det där med kväve ser inte heller så bra ut.
                  http://www.aquascapes.webhop.net
                  http://jorgensblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    TMG betyder Tropica Master Grow och är nog det mest använda av oss som håller på med växter, om man nu inte blandar sitt eget (PMDD). Det är en flytande gödning, tyvärr är den ganska dyr.

                    Du kommer nog aldrig att bli av med algerna HELT, men man kan kontrollera dem genom att de andra växterna "tar över" så att man skapar så dåliga möjligheter som möjligt för algerna att växa. Och då krävs det gödning. Det är skrivet kilometervis om detta här på nätet, är du riktigt intresserad av växter, så sök på "CO2".

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Vad jag förstår på ditt första inlägg hade du allt under kontroll fram till denna incident med ljuset. Jag tror bästa taktiken är att målmedvetet försöka hitta tillbaka till samma förhållanden du hade i karet innan traumat. Vad som har hänt nu är att karet är mer eller mindre nystartat igen. Om du gjorde rent filter på samma gång så är det ”mer än mindre”.
                      När karet inte hunnit bli inkört och man pytsar i växtgödning är det lätt hänt att det saknas något näringsämne (trots din gödning) vilket får växterna att matvägra och all näring går istället rakt i gapet på algerna.

                      Eftersom du inte nämner om du tillsätter koldioxid tar jag för givet att du har kört karet utan det och har varit nöjd. Då är den viktigaste näringen kol, väldigt begränsat och nu när du har startat om är det väldigt lätt att få alger.

                      I dina kläder skulle jag försöka rida ut stormen genom att försöka återgå till förhållanden du hade innan och vara ganska sparsam med gödningen tills karet blir inkört igen. Köra med samma ljuskvalité och kvantitet som innan och hålla efter algerna med handplock/städning.
                      Inte göra för stora vattenbyten eller för ofta. Men när du väl tömmer vatten, utnyttja det för att få med så mycket alger det går. Lite tålamod gör resan lättare.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • lottiz
                        • December 2003
                        • 429

                        #12
                        Tack Mohlin för svaret igen, nu förstår jag äntligen de där konstiga bokstavskombinationerna som dyker upp här och var. =)

                        Tack till dig också BluesBoy, jag hoppas att du har rätt. Precis som du trodde så har jag aldrig använt koldioxid och egentligen är jag inte så sugen på att börja med det heller.

                        Jag har alltid försökt låta naturen ha sin gång, skapa en biologisk balans som gör att karet i princip sköter sig självt. Kanske ska jag helt enkelt ta det lugnt med gödningen igen också?

                        Jag gör alltid rent filtret i gammalt akvarievatten, så det ska nog inte ha ställt till så mycket.

                        Hur kan man tillsätta kol? Vore det alltså lämpligt?

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Hur kan man tillsätta kol? Vore det alltså lämpligt?
                          Kol är vanligast att tillsätta med just koldioxid om man nu vill hålla på med det. Det finns växter som är ganska bra på att utnyttja kolet som finns i det "naturliga kranvattnet". De flesta sorter vill dock ha det via koldioxid för att riktigt trivas och ge bra tillväxt samtidigt som algerna konkurreras ut lättare.

                          Du hade bra status i karet innan incidenten utan extra kol så det ska nog gå att hitta tillbaka dit även om du inte vill trixa med CO2.

                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • lottiz
                            • December 2003
                            • 429

                            #14
                            Okej, tackar så mycket för hjälpen allihop! Nu är det bara att hålla tummarna och vara försiktig då.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...