Litet växt kar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegasuss
    • June 2004
    • 5

    Litet växt kar..

    Tjena.
    Hade tänkt mig göra ordning ett litet 30L kar som jag haft sedan länge tillbacks. Rikligt med växter och ett par kardinaltetror. Jag har aldrig lyckats eller haft intresset att göda upp växter. Har mest intresserat mig av Malawi och Pirayor. Iallafall så hade jag tänk ge det ett försök och börja med ett litet kar att ha på toaletten (inbyggt i vägen, kommer bli mycket vackert om det fungerar som det ska).

    Skulle någon kunna ta den tid och ge mig en grundlig och informationsrik lektion med "växtkar"? Är det gödningsmedel och UV-Ljus som gäller? Vill att även fiskarna skall klara av det (kardinaltetror).

    Tack på förhand
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Nästan alla fiskar klarar av att leva i ett växtkar.
    UV-ljus är inte nödvändigt.

    Skaffa de växter du vill ha. Några snabbväxande och sedan några vackra (kan vara bägge). När du fått fart på akvariumet (några månader) kan du ta bort de växter du inte vill ha kvar.

    Sedan behöver du göra följande:
    1) Du behöver CO2-tillsats. Antingen mäsk eller trycksatt CO2. När du fått det att fungera, gå till steg två. Så litet akvarium som du tänkt ha räcker nog en mäskgödning av CO2. Se upp så att du inte göder för mycket, för höga halte CO" dödar fisken.

    2) Du behöver gödning. Finns PMDD som man blandar själv eller färdigblandat. Finns olika färdigblandat, TGM lär vara bäst, med några få extrakemikalier.

    3) Du behöver mycket ljus. Runt 0,5 Watt/liter brukar vara ett riktmärke.

    Om du gör i fel ordning, så kan du få algodling istf växtodling. Annars om växterna frodas och mår bra, så får du inte så mycket alger.

    Det finns flera inlägg och trådar som behandlar detta ämne, sök och läs dem.

    Lycka till.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    Arbetssätt...