Växtakvarister på zoopet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #16
    Jag bör nog kvalicifera mig

    Har haft 105l burken i ca 6 år och ett antal fiskar och växter har kroknat i den.

    För snart 2 år sedan ringde en polare och frågade om jag kunde ta lastbilen och hjälpa honom frakta hem 2 akvarier ett på 300L och ett på 490L som hans gamla jobb var på väg att hiva i komprimatorn.
    Jag fick den stora burken med en gammal trasig vattenkylare som jag bytte bort mot lite mer användbara prylar som pumpar etc.
    Jag fick för mig att jag kanske skulle få något att överleva i denna burk så jag knäppte på datorn och började läsa.
    Besökte Sollentuna mässan och såg Bollmora akvarieklubbs årliga utställning där och blev så imponerad att jag gick med.

    Ja sen började det spåra totalt beställde växter från Hjortgatans, blandada gödning, brygga mäsk, jaga lysrör osv.
    Nu sitter man här med ständiga laboreringar och 4 burkar igång.

    Vete i Fn om det inte kulminerade igår när jag sålde min gamla trilskande motorcykel för idag har jakten på en ph controller samt en Mh armatur till stora burken börjat :-)

    Stort tack till...
    Zoopet, Akvareiguiden, Övriga engelspråkiga sidor.....
    Tack till alla som svarat på mina dumma frågor.
    Och ett speciellt tack till defdac som har förklarat många saker så bra så att till och med jag fått in det i den stora blöta bollen.

    Och givetvis kommer vi växtakvarister ta över jorden snart......

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #17

      Kom på en sak när jag lästa micke eklund's inlägg !!

      Tror Ni vi kan tjôta igång hjortgatans.se igen så skriv i min nya tåt !

      Hjortgatans Vi älskar Er !

      De behöver allt stöd tror jag
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #18
        Jag får väl också räknas till dom som har fastnat för växtakvarium! Har två burkar igång med växter i ett 70-liters och ett 105-liters. Och har med mycket hjälp av kunniga här på zoopet fått det att fungera någotsånär. Jag har gett mig inpå pmdd och co2-gödning med ganska lyckat resultat. Tyvärr så har jag råkat ut för ett strömavbrott när jag var och hälsade på min bror nu i helgen! Vilket resulterat i mörka kar där alger har börjat dyka upp istället! Men det skall jag nog få ordning på! Gjorde förresten ett riktigt kap idag när jag köpte reflektorer till mitt 105-literskar 67kronor styck för reflektorer från aquael!
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #19
          Räknar mig till Klaras kategori: Djungelodlare. Mina fiskar kommer fortfarande i första hand, så jag vill inte enbart kalla mig växtnörd.

          Mycket ljus och TMG kör jag med, har bottengödning i ett kar, bottenvärme i tre, men ingen CO2; Är rädd att gasa ihjäl fiskarna + läst lite skräckhistorier om gastuber som inte uppför sig som gastuber bör.

          Allt växer så det knakar, så koldioxiden är inte livsnödvändig här. Men det skulle vara kul att kunna prova lite CO2-krävande växter samt alla härligt röda plantor, som inte trivs utan kolsyran. Ska det bli CO2 framöver blir det med kontroller och brandsläckare.

          Älskar att "glöta" i mina akvarier, har skaffat ett helt drös för att alltid ha någon burk att jobba på, utan att stressa ihjäl fiskarna.

          Favoritväxterna är ormbunkar och cryptocoryne, men jag plågar mig själv med flera snabbväxande arter som måste rivas upp och planteras om var och varannan vecka, minst. Har ständigt minst en hink med utgallrade växter som kompisarna matar guldfiskar, koi och ciklider med. Bättre än att slänga bort dem!

          Har svårt att låta bli att handla nya växter, har ett 40-tal olika för tillfället.

          Det bästa med akvarieväxter är att man inte kan vattna ihjäl dem!

          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #20
            Räknar mig till skaran växtnördar och djungelodlare. Har ett 500l med djungel som stöds av CO2-anläggning från SERA lätt modifierad för att tåla en fulltryckstub. Göder med PMDD och sätter ljus på det hela med sex stycken lysrör (en ramp med 4 rör och ett dubbelrörskitt från hjortgatanszoo med reflektorer som ligger vid sidan av rampen). Stoltheten i akvariumet är de stora gallerplantorna (säkert 3-4 dm långa blad). Annars kapas en plastpåse (konsumkasse) med växter varje-varannan vecka och forslas till lokala Zoo-butiken (eller andra villiga(?) mottagare). Djur i akvariumet är 4 Ancistrus, 5 siamensis och ca 5-6 Amanoräkor samt 6 st diskusar, 6 st mosaikguramis, 8 st indiska glasmalar samt 6 st rosentetror.

            Har ett 100l som snart skall få CO2 och kanske ny ramp alt fler rör. I detta har jag 6 Anamo, 10 pansamalar samt 8 kejsartetror. Växterna i detta är inte till sin fulla rätt, ännu...

            Som alla andra här, tack defdac...
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Morpheus
              • February 2003
              • 673

              #21
              Här är ytterligare en växtnörd!!!

              Jag blev intresserad av växtkar för drygt 1 år sedan. Jag har inte hållt på så länge med akvarium. Det blir 2 år i Augusti.
              Har inte Co2-tub men ska snart skaffa detta då mäsken glöms bort ibland.
              Har just nu igång ett 74-litare ett 29-liters som jag har som lite träning och lär mig. Har ett 126-liters och ett 105-liters som står och väntar på att tas i bruk.
              Jag kör med PMDD i 29-litaren då det inte är bra ljus i 74-litaren. Jag har nämligen 4 st lågenergilampor och då käkar inte växterna så mycket av gödningen jag har i. Jag göder detta karet med endast TMG. Är på gång med en ny ramp som är gjord av min bror som är finmöbelsnickare. Då blir det två stycken rör, ett Reptiglow 2.0 20w och ett Philips TLD 840. Detta ska nog sätta fart på växtligheten en aning.

              Nog snackat för min del
              Mvh Anders

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #22
                400liters växtkar.

                Jag får väl också kallas växtnörd. Jag har hållit på med växtakvarie i ca:3 år men på senaste tiden så har jag lagt mycket krut på mitt saltkar så växtkaret har tyvär fått stå tillbaka lite. Så just nu tillhör jag nog djungelodlarna, alltså ingen ordning i karet för tillfället. Dock har jag inga alger :-)

                Jag verkar vara en av få som aldrig haft problem med alger(hehe förutom i mitt saltkar :-).

                Insperations källor Defdac(vem annars ;-)

                P.s Tack för alla bra och givande svar till alla.
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #23
                  Det blev några rader i tråden i alla fall. Jäkligt kul att läsa om era bakgrunder och stapplande steg mot grönskande kar. Tackar och bugar för feedback. Sedan får man ju nästan dåligt samvete när så många passar på och tackar de gamla rävarna. Jag hoppas mitt tack har nått fram tidigare, om inte så lyfter jag på hatten nu och jag tror rävarna vet vilka de är
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • ake
                    • January 2003
                    • 67

                    #24
                    Eftersom jag enbart har växtakvarier, så får jag väl kalla mig växtakvarist också.

                    Jag har bara haft mina två växtakvarier, 240-liter och 180-liter i 18 månader. Eftersom jag har en massa hästar, hundar och katter samt engagerar mig mycket i rovdjursföreningar och vargforskning så har det varit viktigt att jag har kunnat pröva mig fram till växter som trivs med vattenförhållanden m m som jag kan erbjuda utan att det tar för mycket tid i anspråk.

                    Den mesta av min tid går åt till att hålla ordning på skogen, hagmarkerna, stallet och huset så akvarierna måste förutom att vara vackra även vara lättskötta.

                    Det ena akvariet är vildmarksbetonat med hela bottnen, stenar och rötter täckta med javamossa samt ett buskage med lättskötta, tacksamma Heteranthera zosterfolia för att få en vacker kontrast.

                    Det andra akvariet är mer traditionellt med gräs, rötter, lummiga buskage, gröna och röda växter. Gräset har just nu sett litet visset ut p g a att jag har missat att ge rätt Pmdd-gödning. Men nu ska det väl repa sig, när BluesBoy har hjälpt mig att få ordning på kemikalerna igen.


                    Mvh
                    //AnnKristin

                    Kommentar

                    • anmark
                      • July 2004
                      • 12

                      #25
                      Jag har ett litet växtakvarium, nåja, några killies simmar där också, och försöker så gott det går att få växterna att trivas med hjälp av PMDD och koldioxid. Funkar ganska bra. Har haft det i ungefär 7 månader.

                      Kommentar

                      • Robban_hag
                        • October 2002
                        • 15

                        #26
                        vet inte om jag kan kalla mig växtakvarist, men det är välldigt kul att försköka får champange i akvariet. kör också med micro+, co2 och bottenvärme. ska väl börja med de andar ämnena snart. det skulle vara lite kul att se bilder på er kar! några har ju lagt in länkar och så. det är alltid kul att få lite tips och idéer.

                        håller med om att vi ska tjôta igång Hortgatanszoo igen, sveriges bästa butik när det gäller växter m.m. jag tror nog att den är billigast också
                        45 l sötvatten Funderar på att byta från söt till saltvatten.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo

                          #27
                          Hej!!

                          Nybliven medlem här, men inte inom hobbyn. Har haft någon form av akvarium nästan hela livet, med undantag för studieåren. Växtkar har alltid intresserat mig, och jag har provat flera olika varianter från Amanostuket till "eget tänk" om snygga, men mer lättskötta kar (Amanokar är jättefina, men kräver oftast mycket pyssel). Har fått många av växterna att blomma, och till och från haft djungel i karen.

                          Nu har jag dragit igång med pysslet igen, i ett 140 liters kubformat kar. Kör med co2 enligt mäskprincipen, och har modifierat utloppet så att jag får en konstant co2-nivå trots den ojämna jäsningen. Belysning är en 150 w metallhalogen (10 000 K) och de växter jag har i det hittills är riccia, javamossa, javaormbunke, näckros (återkommer med art om jag får den att blomma), H."stricta", C. undulata, C. retrospiralis, Elodea "gracilis", Heternanthera, Hydrocotyle, Mayaca fluviatilis, Sagittaria subulata, E. magdalensis, Rotala rotundifolia, en röd Ludwigia, smalbladig Vallisneria, en Potamogetonart, Hygroryza, eklövsormbunke och vattenhyacint. Jo, det ÄR lite för många arter, men växtvalet är på experimentstadiet ännu så länge - jag provar mig fram för att se vilka som funkar i mitt kar. Ska rensa ut de arter som inte funkar så småningom.

                          Firrarna är högfenad barb, drottningrasbora, dvärgbotia, liten smycketetra, Otocinclus och Aplocheilichtys macrophtalmus. Har dessutom ett gäng Amano-räkor av egen odling (!).

                          Karet har enbart varit igång i två månader och jag har passerat de flesta algstadier och börjar få balans i karet. Har använt vanlig krukväxtgödning i uppstarten för att boosta med kväve och fosfor (får man riktig fart i karet blir det brist på dessa ämnen också). Nu kör jag med Tropicas gödning vid vattenbyte (1 gång/vecka). Växer ok, men inte helt tillfredsställande, ffa magdalensisen har jag något problem med. Alla firrarna utom dvärgbotian och Otocinclusarna leker dock hela tiden.

                          Klurar på att byta till en lite svagare belysning. Jag vet att man inte kan få för mycket ljus, men kruxet är att om man maximerar EN parameter så måste man maximera de övriga också...

                          Något jag läst om, och fått bekräftat av egna erfarenheter, är att syrehalten i ett växtkar är en otroligt viktig parameter. Den ska vara mycket lägre än man tror. Under belysningstid är syre en avfallsprodukt för växterna, och är syrehalten hög får de svårare att göra sig av med det. Många näringsämnen oxiderar också vid hög syrehalt, och blir därmed inte tillgängliga för växterna. Mina växtkar har fungerat absolut bäst med klart underdimensionerade filter (enbart för en blygsam vattencirkulation). Ett kraftigt filter i växtkaret kommer att plocka upp den mesta gödningen man häller i vattnet. Krause har t ex mätt järn- och manganhalterna i slammet vid rengöring av filtret - och hittade halter på upp till 3000 mg per liter!! I akvarievattnet var det dock inte mätbart... Man behöver inte vara orolig för fiskarna, de trivs bra i lägre syrehalter också (Krause har mätt syrehalten i många naturliga biotoper och den ligger väldigt mycket lägre än i de flesta akvarier).

                          Annars är jag på gång med ett 600 l Tanganyika-kar. Har redan en del av firrarna och sparar ihop till BTN-moduler. Ska bruka lite allvar där!!

                          Hilsen!

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #28
                            Intresset började egentligen när pojkvännen kom hem med en kampfiskhane och en kampfiskskål att hänga på väggen. Tror det var kring 1994. Klart att det var synd om den lilla fisken i den lilla lilla skålen. Vips så plockades ett gammalt eremitkräftsakvarium fram ur garderoben. Givetvis ett tillägg av lite fiskkompisar, varav många blev en mindre lyckad blandning. Men på den tiden trodde man på allt vad zooaffärerna berättade.Sedan uppgraderades det gamla hemmalimmade eremitkräftsakvariumet till ett alu-kar på 116 L. Nu blev det guppies i minst sagt miljoner, slöjstjärtar, samt lite diverse ciklider i olika omgångar m.m. Då var det vildvuxet i akvariumet. När jag sedan flyttade till Lund för universitetsstudierna lyckades jag komma över ett begagnat akvarium på ca 400 L. Nu blev det odling av tanganyika "prinsessor" och slöjstjärtar. Växterna växte dock inget vidare alls.

                            Det var först kring 2002 som jag upptäckte Amano...och jag blev såld direkt! Har följt de flesta diskussionerna här på zoopet och sugit åt mig så mycket information som möjligt.

                            Så nu när man är lycklig ägare till ett stort hus med massor av plats samt ett begagnat 375 L alu-kar är planerna i full gång...Amano here I come...

                            /Sabina
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #29
                              Ville bara väcka tråden för att se om vi har fått några nya zoopetare (eller gamla som syndat) som försöker få det gröna i karen att frodas efter bästa förmåga.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                Några nytillkomna med mer eller mindre gröna fingrar?
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...