Varför tar sig inte min svärdplanta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Varför tar sig inte min svärdplanta

    Hallå
    För 2 månader sen så delade jag en svärdplanta i 2 och planterade den ena halvan i ett hörn.Men den vill inte ta sig.Bladen blir gula och ruttnar.Det sitter i bakrehörnet med ena ljusrampen rakt ovanför och de andra som växer som ogräs sitter i andra bakre hörnet.Jag har provat att skvätta i TMG hjälpte inte.Provat med gödningstabletter och då började den fina plantan växa som fasen men problembarnet händer det ingenting
    Fredrik
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    #2
    Ursprungligen skickat av fredrikakesson
    Hallå
    För 2 månader sen så delade jag en svärdplanta i 2 och planterade den ena halvan i ett hörn.Men den vill inte ta sig.Bladen blir gula och ruttnar.Det sitter i bakrehörnet med ena ljusrampen rakt ovanför och de andra som växer som ogräs sitter i andra bakre hörnet.Jag har provat att skvätta i TMG hjälpte inte.Provat med gödningstabletter och då började den fina plantan växa som fasen men problembarnet händer det ingenting
    Fredrik
    Kan ha att göra med hur den är planterad. Se till så att plantan inte är för djupt planterad.
    Om du tar upp det kommer den antagligen ha en massa ruttna rotdelar. Enligt mina erfarenheter hjälper det att beskära bort dom, spara det friska och plantera om den.
    Den gröna delen av plantan får inte vara under gruset!.
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #3
      Mina svärdplantors blad blir liksom genomskinliga och ljusgula, för att sedan ruttna bort helt. Min är planterad med ca 2mm av rötterna sticker upp innan själva växten börjar. Alla andra växter växer mycket. Jag göder med Co2 när jag känner för det och när det ser ut att behövas.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Jadu, varför blir det så? Jag har en stor trädgård, och ibland när man delar "vanliga" växter så händer precis samma sak. De kanske blir stressade, de kanske fick en del "dåliga rötter" eller nåt.
        Det är sånt som händer, mycket möjligt att den kommer sig igen. Eller inte.

        Kommentar

        Arbetssätt...