Nytt lys for bedre rødfarge i plantene

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Nytt lys for bedre rødfarge i plantene

    For noen måneder så gikk jeg over til MH belysning, fire 70W spotter som står over karet og sørger for at plantene mine får strekt litt på seg. Det vokser noe utrolig oppi her, og på et par uker er glossen klar for å rives ut og plantes på nytt. Jeg fikk et problem med grønnalger når lampene hang for nærme vannet, og jeg er nå nesten 100% sikker på at dette skyldes en mangel på fosfor. Men med lampene i passe høyde over karet så går ting som det knakker. Fosfor er bestilt fra Hjortegatans zoo, og jeg håper jeg har dette iløpet av et par uker.

    Men, til det som er problemet mitt: Etter jeg gikk over til MH lys har jeg mistet den flotte rødfargen jeg hadde i plantene mine. Selv L. Repensen som altid var signal rød under 324W med T5 rør (dagslys, grolux og fullspekter) har nå en uttynnet rødfarge som ikke er spesielt imponerende.

    Jeg var innom hos en kompis som har 6X30W med aquarelle rør over et 140liters kar, og slik rødfarge har jeg aldri opplevd noen gang! Til og med Eusteralis stellata var knallrød bådde på oversiden og på baksiden. Den har helt grønne blader på toppen hos meg, også en slags rødlilla påå undersiden. Han fikk to stengler av med, og disse hadde som sagt blitt en plass mellom mørke lilla og røde. Utrolig vakkert! Dette fikk begeret til å flyte over for min del, og nå vil jeg ha tilbake rødfargen min igjen!

    Idag bruker jeg 4 Osram pærer på 5000lumen, 5200 kelvin. Jeg har en mistanke om at jeg vil få en bedre rødfarge med å bruke 10,000 kelvins rør, men jeg er ikke sikkert. Siden en slik pære koster meg en 800+ kroner, så hadde jeg håpet at folk her kunne bidra med noen synspunkter før jeg bestiller opp.

    Videre, jeg har valget mellom følgende pærer:

    AB metallhalogen lyskilde 70W 13.000 Kelvin NOK 831.00
    Aqualine Buschke var den første fabrikanten som utviklet en 13 000 kelvins pære med en høy andel av det blå farge spekteret som simulerer lys forholdene på ett korall rev. Korallene viser sine naturlige farger og har et enormt vekst potensiale. Aqualine 13 000 forandrer ditt akvarie til ett perfekt korallrevs akvarie.


    Bresslein metallhalogen lyskilde 70 Watt 10 000 Kelvin NOK 684.00


    BLV HQI Brenner 70 W - coolwhite (10.000 K) -TS


    Noen ide om hva jeg skal velge? Har prøvd å få spekter over disse pærene, men ingen gidder å svare...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tror inte det har jättemycket med spektrat att göra i ditt fall om du kör MH. Du har tillräckligt med "krut" för att få växterna röda.

    Jag tror istället du bör kolla på mikroupptaget som förmodligen gått upp i höjden, och även fosfor. Se till att inte bli för begränsad av något av dessa, speciellt mikro (TMG, Mikro+ osv), om du vill ha mycket röda färger.

    Din dosering av nitrat har jag för mig var brutal och vid höga kvävehalter försvinner gärna röda färger, eller rättare sagt så blir bladen grönare.

    Testa att gå upp i typ dubbel dosering på mikro. Har du järntest så se till att aldrig ligga under 0.1 ppm Fe.

    Har du hårda prickalger på Anubias och glasrutor har du för lite fosfor.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Hanzo
      • January 2003
      • 206

      #3
      Hårda alger fines ja, og som såagt så er Fosfor på vei fra Hjortegatans zoo. Håper dette vil hjelpe da jeg nå har en god del Anubias og bolbits stående under lampen.

      Jeg har sluttet å dosere nitrat, men den holdes på en rundt 10ppm til tross for dette. Antar dette også vil ordne seg selv når jeg får dosert fosfor. Regner med at NO3'en ikke blir brukt opp fordi plantene er begrenset av fosfor mangel.

      Jeg har alt prøvd å dosere krafitgere doser med Micro+, faktisk en firedobbling uten å efarne noen som helst forskjell på verken algevekst eller plantevekst.

      Kan rødfargen skyldes fosfor mangel? Jeg husker bilde av din Ludwigia arcuata Defdac, og hvordan den forandre farge under Aquarelle røret. Dette bilder står for mye av teorien min

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Spektrat har en viss betydelse helt klart. SunGlo lyckas inte få några av mina växter röda trots att dom är direkt under dom.

        Men jag tror du kommer märka en markant färgförbättring och ett *mycket* större nitrat-upptag när du får tag på KH2PO4.

        Hoppas inte dina MH är oförmögna att trigga röda färger, det vore trist =/

        Azur här på forumet skrev ett bra inlägg på ciklid.se för ett tag sedan där han radade upp en massa olika MH-lampor. Ska se om jag hittar det så du kan få en direktlänk.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Läs Mike Norens (aka Azur här på Zoopet) inlägg här:
          http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6727&whichpage=1

          Lurigt det där med frakten.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Hanzo
            • January 2003
            • 206

            #6
            Kjempe greier Defdac! Jeg får ta en oppsummering. Tror jeg bestiller en Bresslein MH lampe også, så får jeg se. Siden jeg har fire spotter så skifter jeg bare ut den enne og ser om det blir noen forandring i veskten av dette. Så får jeg bare håpe Hjortegatans zoo får avgåde PMDD'en min litt kjapt. Har forstått de har tatt en pause, men de lovet å få avgårde dette så fort som mulig.

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Hoppas på Hjortgatans kan man väl, men har inte han tagit time-out med orderstopp och så ?
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det känns som Helene på Hjortis kommer reda ut det mesta och orderstoppet hävas ganska snart.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...