Seger över tofsalger men med Cyanon går det trögt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Seger över tofsalger men med Cyanon går det trögt

    Jag lyckades bli av med toftalger i min "stora" balja (180l) på bara en vecka , jag handlade 3 Siamensis, klippte av de tofsigaste bladen samt drog ner rejält på ljuset (ifrån 11 till 8 timmar)

    Misstänker att de tre "algätarna" inte har ätit så mycket som ett strå dock. Tror att avsaknaden av ljus dödat dem.

    Hur som helst så går jakten på cyanon sämre i det andra karet. Där har jag kört 2 doser Fungistop och gjort massor av vattenbyten samt gött med TMG,KNO3 utan något vidare resultat Cyanon dör visserligen men återkommer efter ca 3 dagar.

    Nu tänkte jag göra nästan helt om , jag skall testa med starkare ljus (ifrån 0.4W/l till 0,55W/l) samt jävlas med dem rent mekaniskt. Skaka skaka skaka växterna följt att ett stort vattenbyte för att avlägsna det som lossar. Lite mysko denna gång är att bara Sessilifloran får synlig Cyano. Tidigare så blev även bakgrunden slemmig.

    Vad tror Ni experter ??

    Går det att lyckas med detta ? Tänkte ösa på fulla doser av TMG (enl Microcalc) och KNO3.

    Tänkte åxå ta en helt nybyggt CO2-reaktor i drift för att nå över de 16 ppm som min Dupla diffusor klarat att lösa.

    Glömde skriva att alla VÄL genomtänkta förslag emottages med tacksamhet !!
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Fulldos TMG och KNO3 om växterna är helt begränsade av CO2 tillsammans med mer ljus kommer enbart gynna alla former av alger, inklusive Cyanobakterierna.

    Det bästa vapnet växterna har mot algerna är skuggning. Om algerna kan sätta sig ovanpå växternas blad så är inte bladen "i funktion" (dvs växten är förmodligen begränsad av något, i ditt fall förmodligen CO2).

    Alla andra typer av alger + växterna är din bästa vän om du har problem med Cyanobakterier. Det är inte mycket du behöver göra för att pusha systemet över från Cyanoodling till växt eller vanlig aldodling =)

    Hur ser din fulldospuls med KNO3 ut i 180-litraren? Hur mycket TMG vid varje puls?

    Även hos mig brukar Cyanobakterierna numera bara sätta sig på nya toppskott av väldigt snabbväxande växter. Teorin till det är att nya toppskott ligger nära vattenytan med fina kvävgasnivåer och dessutom nära ljuset. Fullt med ljus och ett av de viktigaste näringsämnena. Är det dessutom så att gröna snabbväxare tar in relativt mer kväveföreningar är det inte otroligt om det är väldigt kväveföreningsfritt vid toppskotten vilket gör att Cyanobakterierna blir herre på täppan direkt eftersom dom inte behöver kväveföreningar utan som sagt kan utnyttja kvävgas som kommer ner via vattenytan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Det är en 110:a jag har cyanostrul i !

      När jag bytt som mest så har jag bytt ca 90% vatten, då har jag micklat i ca 14ml TMG samt nästan 10 ml KNO3 efter ditt hjortgatans-recept (7tsk i 50cl vatten om jag minns rätt). Att jag bytt så mycket är för att städa ur död cyano som dukat under av Fungistop.

      Nu sätter sig som du säger (hur f-n visste du det cyanon bara strax under ytan och bara på Sessiliflora-toppar. Jag tror fö att Sessilifloran mår ganska bra för den växer så det knakar,bubblar lite grann och den får dessutom brunrosa toppar.

      Jag har hygglig cirkulation (600 liter/h) och ingen växt står då helt still utan vaggar lätt.

      För att jäklas lite med Cyanon så klippte jag ner den till ca halva längden och då skjuter den nya gröna skott på bara en dag.

      Fe är mätt till 0,1 och nitrat till ca 20 ppm. De två paren fjärilar som går där har jag betraktat som 0 i last. De är ju inga "storskitare" direkt. Ph' ligger runt 7 (dålig upplösning på Sera-test) och KH't på 4.

      Jag tillsätter ingen fosfat överhuvudtaget pga sen leverans ifrån hjortgatans (Lucky me : Den skall dock komma har de lovat)

      Har du lust så rekommendera gärna några åtgärder som jag kan prova.

      Mer effekt på ljus,kortare brinntid (10h idag) eller... ??

      Det blir rejält mörkt i detta rum när rören slocknar så jag inbillar mig att jag inte behöver täcka.

      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        För att jäklas lite med Cyanon så klippte jag ner den till ca halva längden och då skjuter den nya gröna skott på bara en dag.
        Hur klipper du ner slemlager? Eller du kanske menar att du klippte ner sessilifloran?

        Jag har hygglig cirkulation (600 liter/h) och ingen växt står då helt still utan vaggar lätt.
        Där har du nog anledningen till varför du har svårt att få ner pH:t med CO2-diffusorn. Det sagt så tycker jag nog personligen mer cirkulation är bättre än för lite cirkulation.

        Har du lust så rekommendera gärna några åtgärder som jag kan prova.
        Jag tycker du har läget under mycket bra kontroll och jag är helt säker på att du är på rätt väg.

        Det enda som svider lite i mina ögon är alla dina vattenbyten.

        Extrem renlighet gillar Cyanobakterier väldigt mycket. Istället för att suga ur Cyanobakterierna tycker jag du ska vända ner dom i gruset. På det sättet kommer det bli en slags gratis kvävegödsel i gruset - Eutrofiering. Akvariet blir mer näringsrikt och andra alger kommer börja ta över.

        Fosfatet blir intressant när du kan börja experimentera med. Då kan du plötsligt börja göra riktigt intensiva vattenbyten och ändå få ett perfekt växtvatten - och framförallt se till att kväve:fosfor-förhållandet ligger runt 10:1 vilket Cyanobakterier inte brukar gilla.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          Idag märkte jag en ball grej.
          Jag har en burk hemma och leker med som ska till sollentuna mässan nästa år.
          Jag fick för mig att jag behöver lite fisk till mitt växthus så jag passar på att driva upp lite ungfödare i den burken.

          I förrgår stoppade jag ned en blackmolly som snart ska slussa i en yngelkasse och idag kom jag på att jag glömt mata den.
          Jag släppte lös den i akvariet och stegade mot kylen för att hämta lite flingor.
          När jag kom tillbaka såg jag att fisken yrade runt som en galning och sög i sig små cyano bitar,
          efter ett par timmar fanns nästan inget kvar,
          nu var det dock väldigt lite cyano i burken men satan va hon gillade det.

          Personligen gissar jag att fisken är totalt väck i den blöta bollen hon har eftersom hon käkade cyano som besatt efter bara 2 dagars svält.

          Någon mer som har samma erfarenhet?

          Måste testa släppa ut henne i morgon igen om cyanon växt till sig och se vad hon gör.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Fniss * Jodå det var Sessilifloran jag klippte *

            Jag skall lägga ner vattenbytena tills jag får min leverans ifrån hjortgatans. Får hoppas att filtret orkar ta hand om den Cyano jag skakar loss

            Det blir svårt att vända ner cyanon i gruset då den bara verkar trivas i de övre 20 centimetrarna av karet.

            Skaffar nog ingen Black Molly , tycker att striden emot cyanon är rolig som den är och vill inte ha hjälp av puckade firrar

            Skulle dock uppskatta om någon har uppdaterade recept som jag kan använda när grejorna dyker upp. MacroCalc ?

            Jag har beställt:

            2 st Micro + 200ml
            1 K2SO4 -Kaliumsulfat 200gr
            1 KH2PO4 - Kaliumdivätefosfat 100gr
            1 KN03-Kaliumnitrat 200gr
            1 MGSO4-Magnesiumsulfat 200gr
            1 FE 50ml
            1 Ph test 6,0-7,6
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            Arbetssätt...