Kh-värde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Kh-värde?

    Jag har i mitt växtkar ett pH på 6,5 och ett kH på 1. Jag göder också med co2. Mina växter avger syrebubblor och växer bra. Men om jag går in i den tabell som defdac hänvisade till så ligger jag inte i det gröna området. Hur skall jag göra för att höja kH-värdet? Jag har sett att en del har rekommenderat bikarbonat som kH-höjare. Hur mycket skall man i så fall dosera för att komma upp till en nivå kring 3kH? Eller kan jag bortse från att kH ligger lågt med tanke på att växterna trivs?
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du vill höja kh så gör du det med bikarbonat det stämmer. Men det kommer inte att ge dig mer co2. Om du tittar in tabellen som defdac och jag ofta länkar till så kan du gå in och läsa omvänt och få reda på vilket ph du kommer att få vid ett givet kh. Co2 halten kommer att vara den samma altså kommer ph att höjas.

    Om du är nöjd med tillväxten i din burk och du inte har besvärande algblommningar så behöver du inte bry dig om tabellen. Men en sak är given: ju mer co2 desto snabbare tillväxt, mindre alger och tätare växter.

    Om du skall tillsätta co2 i vattnet så bör du antingen skaffa controller eller höja kh något. Jag vet att kramfors har någon typ av gram/100 liter formel för 1 kh. När jag provade så verkade det dock inte ge väntat resultat, därför så provar jag mig fram försiktigt när jag skall höja kh. När man väl vet hur mycket det behövs så är det bara att tillsätta samma mängd vid varje vattenbyte. OBS, experimentera ALDRIG med bikarbonat utan att ha gjort ett vattenbyte först.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Om du tillsätter änen för att ändra Ph eller KH så kommer listorna inte att stämma eftersom dom inte tar hänsyn till extra tillsatta ämnen. Utan tabellerna gäller "obehandlat" vatten.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av jorgen41
        Om du tillsätter änen för att ändra Ph eller KH så kommer listorna inte att stämma eftersom dom inte tar hänsyn till extra tillsatta ämnen. Utan tabellerna gäller "obehandlat" vatten.
        Vilka ämnen syftar du på? Vi diskuterar bikarbonattillsats här, kommer det att göra att tabellerna inte stämmer?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • BULL
          • January 2002
          • 298

          #5
          som jag har förstått det hela så är det helt ok att förändra ph kh med bikarbonat.
          Det är väll de organiskasyrorna som sabbar för oss eller?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Så har jag också förstått det, tänkte bara provocera lite
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • BULL
              • January 2002
              • 298

              #7
              Ursprungligen skickat av Tropfrog
              Så har jag också förstått det, tänkte bara provocera lite
              MVH
              Magnus
              jag förstog det men jag tänkte svara jorgen41

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                Mycket möjligt att det är så men jag har fattat det som att det gäller det även bikarbonat.

                Om du tar kran vatten och mäter Ph och Kh så får du ju ett Co2 värde men ändrar du Ph´t med tex bikarbonat så är det ju fortfarande samma mängd Co2 i vattnet men när du tittar i tabellen så kommer ju den att visa något annat.

                Eller har jag fel ?

                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • BULL
                  • January 2002
                  • 298

                  #9
                  co2 är oförendrat men både KH och ph stiger i förhållande till varandra så tabellen ska fortfarande fungera.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Mycket möjligt att det är så men jag har fattat det som att det gäller det även bikarbonat.
                    Nej det gör det inte.

                    Om du tar kran vatten och mäter Ph och Kh så får du ju ett Co2 värde men ändrar du Ph´t med tex bikarbonat så är det ju fortfarande samma mängd Co2 i vattnet men när du tittar i tabellen så kommer ju den att visa något annat.
                    pH:t ökar när du tillför bikarbonat och CO2-mängden förblir öförändrad. Dvs du flyttar dig i CO2-tabellen med bibehållen CO2-halt.

                    Många utnyttjar detta för att få ett stabilare vatten.

                    Har man KH 1 kan det vara läge att höja till KH 4 eftersom samma CO2-mängd då kommer sänka pH:t mindre. pH:t svänger mindre med samma CO2-halt.

                    Eller kan jag bortse från att kH ligger lågt med tanke på att växterna trivs?
                    Rör inget som fungerar muttrar jag som gammal ärrad systemutvecklare =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...