CO2, ljus och gödning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #16
    Jag har ett pH-test för mellan 6-8.5. KH-test har jag inget, men eftersom jag inte tillsätter ngt i vattnet så anser jag att det borde duga att ringa vattenverket...
    (hoppas jag i alla fall)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #17
      Nu har det kommit cyano på en del av algerna. Jag har förstått att man kan få bort dem genom att tillsätta nitrat. Olyckligtvis har jag inte fått något nitrat från hjortgatans ännu, men kommer cyano att försvinna om jag tillsätter co2 och de andra gödningsämnena.
      Hur kan jag begränsa det under tiden?

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • schizo
        • August 2003
        • 259

        #18
        Tillsvidare kan du dosera slpeter (som du köper på ica).

        Använd denna formel som, Jörgen41 tagit fram, för att räkna ut hur du doserar.

        Detta är för Santamarias men det bör vara samma för andra märken.

        1ml lösning lägger till Xppm/liter
        (((Antal påsar*30)*0,33)/antal ml vatten)/antal liter i akvariet*1000

        - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          malawi´n:
          Du kanske skulle ta det försiktigt med vattenbyten ett tag framöver. Detta för att behålla den kväve och fosfor som produceras i karet. Någon med bra ljuskunskap kanske lägger till lite info om du ska testa att ändra ljuset något?!?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #20
            Ok!
            Jag upptäckte ngt som förvånar mig mycket.
            Jag har inte bytt vatten på ca 1 vecka, men klippte av lite blad igår som hade nått vattenytan, samtidigt som jag planterade några gamla. Idag efter skolan märkte jag att de avknipsade växterna har börjat bubbla, även fast jag inte har börjat köra med co2 ännu. Jag göder bara med ca 5 ml tmg i veckan, ljuset vet ni.
            Vad beror detta på nu?
            (det bublar med ca 1 sekunds intervall)

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #21
              Skadade växter brukar bubbla om de växer hyggligt, skulle du ha en bra tillväxt hade det bildats ett pärlband av bubblar från den skadade växten.

              Det du skrev om att du skulle kolla vad duhade för kh med vattenverket och sedan anta att det är samma i akvariet. Det funkar inte kan jag säga direkt, jag har nämligen 3kh i kran och 8kh i akvariet uten att jag tillsätter något för att höja det, jag skulle tro att detta beror på mitt grus som är engelsk sjösten.

              Så om du ska kunna använda tabellen för CO2 måste du ha ett bra PH test med fin gradering och ett KH test. Annars har du inte en susning om hur mycket CO2 du har.
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                1) Siamensisk algätare är stimfisk, men blir tyvärr STOR (åtminstone 15 cm). Om man har mindre kar, så prova med Ottosar eller Amanoräkor. Jag har bara god erfarenhet av räkorna (ca 6 till 100 liter) att hålla efter alger.

                2) För att veta hur mycket CO2 man har i karet så mäter man pH och kH. pH måste mäts på 1/10 grad när, så där duger inte pH-tester som mäter 3-9 pH (eller liknande). 5,5-7 är ett bättre område för en pH-mätare till växtakvarium. kH behöver inte mätas med sådan nogrannhet, så där duger de flesta mätsatserna. Jo, universalmätpapper (som brukar "mäta" pH, kH, GH, Nitrit och Nitrat bla.) fungerar inte.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #23
                  Ok.
                  Jag skaffar ändå siameser, tror jag, eftersom jag har större kar där de kan vara senare.

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...