Alger, alger och alger....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Alger, alger och alger....

    Hej!
    Nu har jag börjat tröttna på mina alger i mitt mbunakar. I karet har jag vallisneria och anubias, och mina vallisneria är jättefina, har många skott osv, men när de har växt en bit, ca 15 cm, så får de alger på sig, de går av osv. Min anubias har alger på sig, vilket jag har hört är normalt för dem växterna. Men hur kan jag lösa det här????????!!!!!!!!!!!
    Fakta: Jag har 2 st 30 Watt lysrör på 90 cm. Ingen gödning. 11 mbunas, 1 gibbiceps på 20 cm, 1 liten plecostomus. Byter vatten ca 40 % per vecka, ibland 2*40% per vecka.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nu har jag börjat tröttna på mina alger i mitt mbunakar. I karet har jag vallisneria och anubias, och mina vallisneria är jättefina, har många skott osv, men när de har växt en bit, ca 15 cm, så får de alger på sig, de går av osv. Min anubias har alger på sig, vilket jag har hört är normalt för dem växterna.
    40% vattenbyte i veckan med kranvatten som inte innehåller några näringsämnen leder till fula växter.

    Däremot klarar algerna lätt att överleva och t om växa i ledningsvatten.

    För att växterna ska kunna konkurrera med algerna måste dom skugga de algbeväxta ställena, dvs det krävs ganska mycket växter för att konkurrensen ska kicka igång.

    Man får mycket växter om man göder rätt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Hm...Det där fattade jag inte riktigt...=/
      Så jag ska hellre försöka göda rätt, dvs. hitta rätt gödningsmängd så att växterna växer bättre än algerna, eller?

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Så jag ska hellre försöka göda rätt, dvs. hitta rätt gödningsmängd så att växterna växer bättre än algerna, eller?
        Ja precis.

        Lite hårklyverier: Det handlar dock inte så mycket om att växterna växer "bättre" än algerna eller att växterna suger upp näringen för algerna (algerna klarar ju mycket lägre gödningsnivåer än växterna).

        Det handlar främst om ljuskonkurrens och det faktum att alger antingen inte klarar att sätta sig på friska blad eller på något sätt inte föredrar det.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          hm...
          Ok.
          (defdacet här handlar om ett annat kar än det andra inlägget...)

          Mvh malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            (defdacet här handlar om ett annat kar än det andra inlägget...)
            Ok.

            I detta MBuna-kar får växterna alger på sig eftersom du gör stora vattenbyten som slår undan benen på växterna men inte algerna.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Ok, ska testa att bara köra med 30 % per vecka, så får jag se hur det går.

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...