Blir inte av med pälsalger vad gör vi för fel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Blir inte av med pälsalger vad gör vi för fel???

    Hej

    Vi har nu fått tillbaka pälsalger igen. Vi ska dra ner ytterliga på matning och plantera ett gäng med snabbväxande av typ vattenpest vattenspikblad siamesisk ormbunke mfl.

    <font color="blue">Vad kan vi mer göra?</font id="blue">

    Vi matar med spirulina röda mygg och grundfoder nutrafin max samt gurka ärtor. 1-2 ggr/dagl

    Ph 7, nitrit 0
    Vattenbyte 40-60 liter veckan använder aqutan och fishtamin vid varje byte funderar på att börja med gödning i tabl form.

    Dubbel ramp med ett sylvania aquastar 30w och ett Triton Freshwater plant and marine coral light 30w.

    Tacksam för råd zoot, tycker vi ska köpa ngt de har på flaska men har sett här på forumet att det inte är att föredra.

    275l 4 silverhaj 10 Tigerbarb + 10 gröna Tigerbarb 2 anicistrus 4 praktbotier
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Hade oxå problem med trådalger / tofsalger tills jag bytte ut mitt ena PowerGlo (blålila ljus) till ett med "warm-white" ljus istället och då minskade tillväxten rejält...

    Kommentar

    • Laesk
      • March 2004
      • 399

      #3
      Jag hade tidigare problem med den där cync.... bakterien (stava.nu)
      typ den algen som gör ett tunnt lager med grön/blå äckelpeckel.

      Då matade jag mindre + bytte ljusröret till Philips "sjukhus vitt" + hade ljuset tänt betydligt mindre/dygn. Då gick allt bort!
      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Ok vi har haft ljuset tändt 10 timmar per/dygn får väl prova med mindre ett tag och se om det blir någon skillnad...
        Våra rör är avsedda för ändamålet säger Zoot.

        Tack Tack
        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        Arbetssätt...