Växter eller alger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

defdac, gäller samma dosering av KNO3 och KH2PO4 om man inte använder sig av Co2 ?
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• defdac
      • January 2002
      • 12751

Samma dosering som TMG ja.

Kör man mindre dos TMG (t ex halva) så sänker man naturligtvis KNO3 och KH2PO4-doseringen till halva.

Det är egentligen ganska oviktigt med koncentationerna sålänge alla näringsämnen är rätt balanserade relativt varandra. Växterna slutar inte ta upp näring bara för att koncentrationerna är dubbelt eller trippelt för höga, däremot slutar dom ta upp näring när något ämne är begränsande - och det är då det lätt blir algodling.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• malawi´n
        • August 2003
        • 1643

Hur lång leveranstid har hjortgatanszoo?

Mvh malawi´n
        Björn Forsberg

Kommentar

• Karon
          • January 2002
          • 3170

Jo, så långt hänger jag med, men påverkas behovet av tmg och den andra tillsatsen av om man använder Co2 eller inte?
          Jag tänkte, att om man använder Co2 kanske växterna kunde växa mer och därför var i större behov av tillsatsgödning än om man inte använder det.
          Det är ju många parametrar som påverkar tillväxten, men givet att övrigt är oförändrat, ljus t.ex., påverkar enbart användat av Co2 eller avsaknaden av tillsats av Co2 behovet av tmg + det andra ?

Kommentar

• jackson
            • September 2003
            • 1242

Det är klart. Vad man vill uppnå är rätt balans (förhållande) mellan CO2, Ljus och växtgödning (TMG + defdacs blandning, dvs de viktiga kemikalier som han tidigare räknade upp). Halverar du CO2, så skall du halverar växtgödningen och ljuset (om du hade en bra inställning av värdena innan halveringer av CO2). Det är inget konstigt med det.
            När något av förutsättningarna för växternas växande (dessa förutsättningar är CO2, Ljus och de olika delarna i växtnäringen) försvinner, så stannar växterna och tar inte upp något av de andra förutsättningarna.
            Dvs så länge det finns tillgång av ALLA förutsättningarna, så "äter" växterna av alla förutsättningarna. Men när en av dem försvinner, så slutar växterna "äta" över huvud taget, och även slutar att växa. Ganska enkelt egentligen.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• Karon
              • January 2002
              • 3170

Så enkelt, men ändock så svårt

Kommentar

• jackson
                • September 2003
                • 1242

Jo, det som är svår är att hitta balansen, och ha kvar den. Förutsättningarna ändras ju hela tiden. Växterna växer och blir fler/större och vill då ha mer gödning. Sedan rensar man ur för det är så rörigt med alla växterna, och då krävs det mindre gödning. Och även CO2-tillförseln bör ju ändras med växtmängden.

Principen är enkel i teorin, men i praktiken är det ett ständigt ändrande och justerande av gödning och CO2 (om man inte har en automatisk inställning av CO2-halten).
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

Jo, så långt hänger jag med, men påverkas behovet av tmg och den andra tillsatsen av om man använder Co2 eller inte?
                  Jag tänkte, att om man använder Co2 kanske växterna kunde växa mer och därför var i större behov av tillsatsgödning än om man inte använder det.
                  Stämmer helt perfekt. CO2 kommer alltid vara den mest begränsande faktorn. I icke CO2-berikade akvarier måste man börja göda försiktigt.

Helst ska man göra så att ljuset alltid är den mest begränsande faktorn vilket således blir exponentiellt svårare med mängden ljus (eftersom växttillväxten är exponentiell och CO2-upptaget därför ökar exponentiellt).

Så enkelt, men ändock så svårt
                  Ja det är inte helt enkelt. Speciellt inte om man börjar med att dundra på med massor av ljus utan att ha lärt sig göda.
                  http://www.defblog.se

Kommentar

• malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

Hur mycket bättre tror du att det skulle växa i mitt akvarium om jag satte dit några co2 flaskor samt kopplade dem till innerfiltret?
                    Hur mycket kostar det att skaffa en lysrörsramp med 2 st 30 W lysrör på ca 50 cm? Skulle det bli bättre lyse än det jag har nu?

Mvh malawi´n
                    Björn Forsberg

Kommentar

Arbetssätt...