Javaormbunke växer dåligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvariefisken
    • February 2004
    • 162

    Javaormbunke växer dåligt.

    Vad är den bästa gödningen för en Javaormbunke?
    Jag har två stycken men dom växer inte det minsta.
    Den ena har iofs fått ett par nya skott på ett par blad.
    Jag göder med TMG i ett Malawikar
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    det vet jag inte, det ända jag vet om min är att den fixar många nya plantor (7 st sen i December då jag fick karet) och växer på bra.
    Jag har 2x18 W lysrör "daylight" (ingick i köpet..) och ingen gödning.. ditt är ett mysterium för mig, antagligen (?) någon brist..
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #3
      Enligt min erfarenhet är javaormbunken en riktig "skitälskare", dvs. den vill ha kväve. Mina "windelöw" började inte växa förrän jag började göda med KNO3, och jag har sett helt gigantiska exemplar i överbefolkade ciklidkar med lite växter. Om du har lite fisk och matar försiktigt kanske det kan finnas anledning att komplettera TMG:n med lite KNO3.

      Kommentar

      • Hogan
        • August 2003
        • 56

        #4
        Det som skr säger kan stämma. Jag hade en Javaormbunke förut, samtidigt som jag hade ett gäng Platys som var ena riktiga gödselmaskiner. Det var otroligt mycket skit i akvariet och jag tyckte att det var lite jobbigt.
        Samtidigt hade jag i 5 ml TetraPlant FloraPride varje vecka i samband med vattenbyte.
        Javaormbunken växte så fruktansvärt mycket att jag var tvungen att kasta den efter 3 månader, då den hade fyllt upp en fjärdedel av mitt 70-literskar.

        Kommentar

        Arbetssätt...