Växtförslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    Växtförslag?

    Jag skulle vilja byta ut mina snabbväxande Limnophilor mot något annat som inte är lika snabbväxande. Jag har ett 105-liters kar och sulle vilja ha förslag på dekorativa och lite mer långsamväxande arter.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    #2
    Anubias kanske? Den växer långsamt =)
    //Karro & Johan

    Kommentar

    • Erlend
      • December 2003
      • 9

      #3
      Eleocharis acicularis er en dekorativ saktevoksende plante.Blant anubias foreslår jeg Anubias barteri var. nana.

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Själv ska jag prova med att byta ut en del av de snabbväxande stängelväxterna i 678-liters karet mot några av de högre cryptocoryne-arterna:

        C. crispatula var,balansea,
        C.willisii"lucens",
        C.albida
        C.wendtii"Mi Oya"

        C. crispulata var.balansea blir riktigt snygg med sina långa krusiga blad, den har jag haft på önskelistan länge.
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          Bacopan växer ej så fort med.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Ursprungligen skickat av Ulla
            Själv ska jag prova med att byta ut en del av de snabbväxande stängelväxterna i 678-liters karet mot några av de högre cryptocoryne-arterna:

            C. crispatula var,balansea,
            C.willisii"lucens",
            C.albida
            C.wendtii"Mi Oya"

            C. crispulata var.balansea blir riktigt snygg med sina långa krusiga blad, den har jag haft på önskelistan länge.
            Cryptocoryne - mina favoritväxter alla kategorier! Crispatulan köpte jag i höstas att ha som bakgrundsväxt men den växer otroligt sakta och kräver mycket ljus så jag fick flytta den till mitten av karet. Det lär ta tid innan jag får en snygg dunge. Just nu är den ca 10 cm och växer liksom tillplattat liggande istället för uppåt, men utlöpare skickar den som en tok. Den stördes i tillväxten av att jag fick riva karet då vi renoverade rummet det stod i. Av alla mina wendtii återstod bara vita rötter efter sju veckor i en hink vatten, men alla rötterna planterades och har tagit sig fint. Otroligt härdiga plantor!

            matzen: Cryptocorynerna är lättskötta, växer sakta, är härdiga och de flesta arterna kräver mindre ljus än andra växter. Ta dig en titt i växtarkivet här, på Tropica eller Hjortgatans för att välja ut några favoriter.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...