Soil - förvirrad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rio180
    • January 2024
    • 25

    Soil - förvirrad

    Hej,

    Som jag skrivit i en annan tråd så är vi pågång att starta upp ett 180l akvarium. ?

    Har kollat runt på youtube och ser att flera använder soil (växtnäring/bottensubstrat) när de startar igång akvarium.

    Är helt novis på detta och ställde frågor både till en väldigt välkänd akvarie butik i Sthlm, och en mindre välkänd. Den välkända butiken sa att man inte behöver soil, och det med tiden bara kommer göra akvariet smutsigt och soilen kommer flyta runt med tiden.

    den andra butiken sa att det nästan är ett måste att ha.

    Förvirrad nu ? jag vill ha växter och mossa på limmade på trägrenar osv. Kommer ha sand förövrigt.

    hur ska jag tänka, har ni tips?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Soil betyder ju jord men "soil" som säljs till akvarier är lera och grejer ihop blandat som dem sen bränner eller klumpar ihop och det är svårt att plantera i eftersom soil inte väger något nästan. Du klarar dig utmärkt med sand
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Om man är ny i gemet så är det en riktigt dålig idé att börja tillsätta preparat och växnäring, co2 osv. och inte ha koll på hur det funkar. Man börjar lämpligen lugnt med sand växter och lite fisk och låter det växa fram och fortsätter samla kunskap.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Det finns inerta och aktiva substrat skulle man kunna säga. Inert sand/grus som inte innehåller kalk påverkar knappast vattnet. Däremot aktivt substrat som soil tar upp bl.a. näringsämnen från vattnet (kallas CEC) som sen kan bli till nytta för växterna genom rötterna, samtidigt beroende lite på fabrikat så innehåller soil näringsämnen från start.
        Soil kan även göra vattnet svagt surt och påverkar pH, vilket också är en fördel.
        Riktig soil "flyter inte runt med tiden" eller smutsar ner vattnet, snarare tvärtom. En annan fördel är att den inte heller behöver sköljas. För växterna skulle jag säga att soil är bäst. Det enda alternativet som jag ser det är att lägga ett näringssubstrat (tex. Tropica growth substrate) underst som man sedan täcker med sand, helst kalkfri och med en kornstorlek på ca. 1-3mm. Men är tanken att i stort sett bara ha växter som kan växa som epifyter på rötter och sten räcker det naturligtvis med bara sand.

        Kommentar

        • Rio180
          • January 2024
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Det finns inerta och aktiva substrat skulle man kunna säga. Inert sand/grus som inte innehåller kalk påverkar knappast vattnet. Däremot aktivt substrat som soil tar upp bl.a. näringsämnen från vattnet (kallas CEC) som sen kan bli till nytta för växterna genom rötterna, samtidigt beroende lite på fabrikat så innehåller soil näringsämnen från start.
          Soil kan även göra vattnet svagt surt och påverkar pH, vilket också är en fördel.
          Riktig soil "flyter inte runt med tiden" eller smutsar ner vattnet, snarare tvärtom. En annan fördel är att den inte heller behöver sköljas. För växterna skulle jag säga att soil är bäst. Det enda alternativet som jag ser det är att lägga ett näringssubstrat (tex. Tropica growth substrate) underst som man sedan täcker med sand, helst kalkfri och med en kornstorlek på ca. 1-3mm. Men är tanken att i stort sett bara ha växter som kan växa som epifyter på rötter och sten räcker det naturligtvis med bara sand.
          Tack för svar! När du skriver ”riktig soil” vad menar du då? Länka gärna till något som jag kan kika på ?

          Gällande växter har vi inte införskaffat det än. Och uppriktigt så har jag ingen aning om de växter jag funderar på vill ha soil eller må lika gott utan.

          Kommentar

          • Rio180
            • January 2024
            • 25

            #6
            Bla annat är jag inne på att klä grenar med mossa exempelvis, vet inte om soil hjälper något då?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Rio180

              Tack för svar! När du skriver ”riktig soil” vad menar du då? Länka gärna till något som jag kan kika på ?

              Gällande växter har vi inte införskaffat det än. Och uppriktigt så har jag ingen aning om de växter jag funderar på vill ha soil eller må lika gott utan.
              Man ser ibland att man kallar t.ex. JBL Manado eller ECS för soil (Bottensubstrat för akvarium - CyberZoo). Det är visserligen aktiva substrat men är inte soil.
              Soil är t.ex. Tropica Aquarium Soil, ADA Amazonia, Dennerle Plant soil eller Fluval stratum för växter. Dyra produkter men har sina fördelar. Soil behöver ju inte utgöra det enda bottensubstratet utan man kan ha soil där man kommer plantera växter, speciellt de som tar mesta näringen via rötterna. Ofta används t.ex. soil i bakkant av akvariet sen har man dekorsand kanske i mitten och längst fram.
              Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_1953,a.jpg Visningar: 0 Storlek: 170,9 KB ID: 2441822
              Bild från mitt tidigare 180l som visar hur jag menar.
              Hitta rätt substrat soil för ditt akvarium. Märken som ADA, Tropica, DOOA mm. Växt soil och räk soil av bästa kvalitet. Flera olika ph värden kan nås med dessa soil. Lång hållbarhet!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Ursprungligen postat av Rio180
                Bla annat är jag inne på att klä grenar med mossa exempelvis, vet inte om soil hjälper något då?
                Nej, har man man inga växter som kräver näring eller tillskott av näring till rötterna behövs ingen soil. T.ex. Javamossa, Javaormbunke, Anubias, mfl. som används likt epifyter på rötter och stenar behövs inget bottensubstrat, alltså soil eller sand överhuvudtaget.

                Kommentar

                • snikke

                  • December 2007
                  • 135

                  #9
                  Jag håller med Åheim. Du kan börja med sand eller liknande och sen lägga till CO2 mm. I mitt 225 liter har jag sand och sen lagt till CO2 samt bättre ljus. Det växer jättebra och kan säkert växa ännu bättre med soil, men det tänker jag inte byta till. Det är tillräckligt bra som det är.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...