Barriär för flytande växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taipan
    • December 2023
    • 1

    Barriär för flytande växter?

    Gillar att ha diverse flytväter i mitt akvarie. Dock så har jag utblåset från mitt ytterfilen ganska nära ytan och jag ogillar att växterna dras med i utblåset ner under ytan. Blir lite grönsakssoppa med fisk istället för ett snyggt akvarium
    Tänkte kolla här om någon har tips på enkla lösningar att valla in växterna så dom inte kommer in framför filterutblåset? Typ en flytande slang, kanske flytande flugfiskelina? Som man på något sätt kan spänna fast över ytan för att stängsla in flytväxterna. Alla tips och länkar om det fins nått att köra mottages tacksamt
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    cirkulation/strömmar är ett moment 22 när det kommer till flytväxter och bästa sättet för att hantera det är att sätta på en 90 graders böj på utblåstet och rikta det nästan rakt upp och bryta kraften från strålen mot vattenytan, Luftdrivna svampfilter (som står på botten) är en perfekt lösning om man har flytväxter.
    Den här frågeställningen har jag mött i 20 år och ingen lösning med slang eller fiskelinor har varit nån lösning som någon har velat ha över tid.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • HåkanM
      • April 2005
      • 102

      #3
      Använder fisklina , fluorocarbonlinor är mest osynliga, bara att snärja in växterna lagom löst och fästa linan på nåt lämpligt ställe

      Kommentar

      Arbetssätt...