Algmedel och akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hans.balsbo@gmail.com

    • March 2023
    • 10

    Algmedel och akvarieväxter

    Jag har akvarium med växter och fisk. Jag byter vatten varje vecka. Efter vattenbytet så häller jag i växtnäring,järn, och algmedel.Och det jag ser är att växter liknande ” cabomba-piprensare” verkar dö. Även andra bekanta Akvarister verka ha samm a problem. Beror det på algmedlet?. Någon som vet?.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Det låter jättebra med vattenbyte! Kan du ge oss några mer ledtrådar.

    - vad har du för belysning
    - har du en bild på akvariet

    Själv brukar jag prova med många enkla växter i början och se vilka som gillar mig och hur jag sköter akvariet. Har jag dålig belysning brukar Cabomba fungera bra. Har jag bra belysning så funkar andra bra.

    Min egen aha-upplevelse var när jag kompletterade med co2. Skillnaden var enorm. Alla växter jag provat har fungerat i det karet ( som också har bra LED-belysning )

    Se gärna filmer här: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=708


    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      Algmedel påverkar även växterna negativt i viss mån, vissa mer vissa mindre. Oftast är det snabbväxande växter som t.ex. cabomba som klarar algmedel sämst. Det är bättre att försöka få växterna att växa så de kan konkurrera ut algerna istället för att tillsätta algmedel. Sen behöver man veta mer om karet för att komma med ev. förslag, som admin säger.

      Kommentar

      • hans.balsbo@gmail.com

        • March 2023
        • 10

        #4
        Tack då har jag fått svar på min fråga. Och som jag misstänkte så påverkar algmedel vissa växter.

        Kommentar

        Arbetssätt...