Svarta alger gör att växter dör, hjälp! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rekoo
    • August 2023
    • 3

    Svarta alger gör att växter dör, hjälp! :)

    Hej på er!
    jag har dessa alger som finns på bilden, jag har städat akvariet många gånger, tagit bort dessa alger noggrant men dom kommer ALLTID tillbaka.
    jag har kokat bottensubstratet, använt medel för att ta bort algerna, köpt en algätande fisk (som inte tycks tycka om det som är på växterna)

    dom växterna på bilden är dom enda som inte tycks ta så illa vid sig, dom andra växterna jag haft i akvariet had dött pga dessa, vill verkligen bli av med dom, gjort 2 rensningar av akvariet, skrubbat stenar osv för att ta bort dessa svarta alger, ändå kommer dom tillbaka, har 3 fiskar som levt där väldigt länge, dom verkar inte ta så illa vid sig heller av dessa.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like rekoo93.

  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    När man ska ge råd så är det oftast att man är tillbala på ruta ett och så kommer det alltid vara

    Men det är iallafall så att du måste få ett levande akvarium och då kan man inte ta upp saker och koka dem för du dödar alla microorganismer, det som måste få leva för att du ska kunna ha ett fungerande avarium.

    Du har nu gjort dessa åtgärder och nu sett att det inte fungerar så då kan du lägga det bakom dig men spara det dom en erfarenhet!
    Nu ska du tillbaka till grunden och låta naturen sköta mer för den har miljoner år av kunskap så den kan man aldrig sätta sig över

    1. Jag kan se att du matar oerhört mycket och det är det första du ska sluta att göra, det överbelastar systemet
    2. Tillsätt inge medel som har som har egenskapen av att "döda" någonting
    3. Undvik massiva täta vattenbyten som rubbar den biologiska balansen, minska istället matningen som orskar dåligt vatten
    4. Alger är naturens försvar när du missköter akvariet och det har byggts upp överskott av näringsämnen
    5. Alger är inte skadliga mer än för våra ögon så angrip inte algerna, utan istället orsaken till att dem uppkommer (som jag beskriver i punkterna ovanför)
    6. Sug upp överskottet på botten (böset) och sen ska du låta bli akvariet helt och hållet och endast mata sparsamt och se att fisken äter upp maten och du kan mata lite varannan dag några veckor nu och låta akvariet få en chans att komma ikapp

    Du kan prova dessa tips om du vill och se om du tycker att det verkar fungera
    Tålamod min vän för förändringar tar tid speciellt dem bra, dem dåliga kan gå mycket fort
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rekoo
      • August 2023
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      När man ska ge råd så är det oftast att man är tillbala på ruta ett och så kommer det alltid vara

      Men det är iallafall så att du måste få ett levande akvarium och då kan man inte ta upp saker och koka dem för du dödar alla microorganismer, det som måste få leva för att du ska kunna ha ett fungerande avarium.

      Du har nu gjort dessa åtgärder och nu sett att det inte fungerar så då kan du lägga det bakom dig men spara det dom en erfarenhet!
      Nu ska du tillbaka till grunden och låta naturen sköta mer för den har miljoner år av kunskap så den kan man aldrig sätta sig över

      1. Jag kan se att du matar oerhört mycket och det är det första du ska sluta att göra, det överbelastar systemet
      2. Tillsätt inge medel som har som har egenskapen av att "döda" någonting
      3. Undvik massiva täta vattenbyten som rubbar den biologiska balansen, minska istället matningen som orskar dåligt vatten
      4. Alger är naturens försvar när du missköter akvariet och det har byggts upp överskott av näringsämnen
      5. Alger är inte skadliga mer än för våra ögon så angrip inte algerna, utan istället orsaken till att dem uppkommer (som jag beskriver i punkterna ovanför)
      6. Sug upp överskottet på botten (böset) och sen ska du låta bli akvariet helt och hållet och endast mata sparsamt och se att fisken äter upp maten och du kan mata lite varannan dag några veckor nu och låta akvariet få en chans att komma ikapp

      Du kan prova dessa tips om du vill och se om du tycker att det verkar fungera
      Tålamod min vän för förändringar tar tid speciellt dem bra, dem dåliga kan gå mycket fort
      Hej!

      Tack så jättemycket för svar! jag ska absolut inte mata mer än varannan dag från och med nu!

      jag ska följa dina tips!

      Jag tänkte fråga också, är det bra att tillsätta något? alltså en sten eller jord som kommer utifrån? inge medel eller så, bara liksom något naturligt som vanligtvis ligger under vatten

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Hoppas du kommer få positiva effekter så att du känner att du är på rätt väg

        Det är bra att plocka saker från naturen men helst från vattendrag, om man har en sjö eller bäck som rinner där man bor. Man kan plocka pinnar, döda löv, sten, lite sand mm från botten och lägga i sitt akvarium precis som det är och på så sätt få in nya annorlunda microorganismer i sitt akvarium för det är bra med mångfald. Stenar kan du även plocka från land med då bör du skrubba av dem först och pinnar och grenar måste vara från lövträd och vara döda och torkade även döda löv från marken kan användas.
        Fördelen med att ha döda löv på botten i sitt akvarium är att det uppkommer liv i den miljön, liv som livnär sig på bladen och dessa organismer som uppkommer kan fisk fånga och äta som lite snacks Dem är oftast så små så du kommer inte se dem med blotta ögat...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rekoo
          • August 2023
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Hoppas du kommer få positiva effekter så att du känner att du är på rätt väg

          Det är bra att plocka saker från naturen men helst från vattendrag, om man har en sjö eller bäck som rinner där man bor. Man kan plocka pinnar, döda löv, sten, lite sand mm från botten och lägga i sitt akvarium precis som det är och på så sätt få in nya annorlunda microorganismer i sitt akvarium för det är bra med mångfald. Stenar kan du även plocka från land med då bör du skrubba av dem först och pinnar och grenar måste vara från lövträd och vara döda och torkade även döda löv från marken kan användas.
          Fördelen med att ha döda löv på botten i sitt akvarium är att det uppkommer liv i den miljön, liv som livnär sig på bladen och dessa organismer som uppkommer kan fisk fånga och äta som lite snacks Dem är oftast så små så du kommer inte se dem med blotta ögat...
          wow! tack så jättemycke!

          Kommentar

          Arbetssätt...