Blomstjälk på Aponogeton ulvaceus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    Blomstjälk på Aponogeton ulvaceus

    Vad händer med ulvaceus när den blommat? Kommer den att gå i vila? Har inte haft löken så länge och den har bara fått 5-6 blad ännu. Hade hoppats på fler blad, förtar blomning detta?
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    #2
    Mina 2 plantor har skjutit 3 st halvmeter långa stänglar och blommar som bara den, samtidigt som det har kommit en hel del nya blad på båda plantorna.
    Ska nog ta och klippa av två av stänglarna från ena plantan, då de verkar ha blommat ut nu.
    Den andra plantan har precis skjutit sin stängel så där har blommställningen inte ens hunnit att utvecklas.

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Tackar för svar... räknade bladen på min idag och nu är det helt plötsligt 9 st. Blomstängeln är vid vattenytan men har inte öppnat sig ännu (50cm). Så jag tolkar ditt svar som att jag inte behöver vara orolig för att löken ska gå i vila. Ska bli spännande att få se blommorna!
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • Mogwai
        • November 2002
        • 3021

        #4
        Blommorna på mina liknar mest grönt knotter i ett enda myller på 3 st delade grenar längst ut på blomsterstängeln. Lite gult i mitten på de gröna knotterbubblorna så att säga.
        Men långa stänglar blir det....själva huvudstängeln är nästan halvmetern lång så den har lagt sig som i en halvspiral.
        Mina lökar som jag köpte verkade inte trivas alls hemma hos mig då jag köpt dem...alla blad lossnade men så började det att komma nya fina blad, och jag planterade om dem i karet, och nu så blommar de.
        De växer så det knakar och jag rensar dem för att de inte ska ta över helt. Plockar bort blad som är gamla på dem och börjar att se så där luggslitna ut.

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #5
          Min lök fick hålla tillgodo med ett 54-literskar som har ett enda lysrör eftersom stora karet var rivet när växtpaketet kom. Nu är den på sin rätta plats och verkar trivas. Men... på alla bilder jag sett står bladen uppåt... mina lägger sig när de blivit långa - ska de göra det?!
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...