Hur länge överlever en växt(Svärdsplanta) utan vatten respektive oplanterad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Hur länge överlever en växt(Svärdsplanta) utan vatten respektive oplanterad?

    Vill göra mig av med två stycken plantor men känns lite dumt att kasta och de är för tillfället oplanterade min fråga är då om man kan låta de flyta runt i akvariet ett tag(finns ingen bra stans att plantera de på längre) eller om de måste sitta i substrat för att leva, i så fall får jag väl plantera de i små krukor antar jag.
  • Gäst

    #2
    Dom lever lika bra utan substrat. Du kan ju odla vilken växt som helst utan jord, grus. Kallas hydroponisk odling där valfri växt har rötterna i näringsrikt vatten. Substraet gruset är ju ingen närings bärare utan vattnet bär näringen. Varför vi planterar växer är för att 1 hålla dom på plats 2 ge växten en riktning att växa (upp ner). Mest troligt om dom bara får flyta runt så växer dom lika bra och rötterna utvecklas i vattnet.

    När du köpte växten var den i en kruka med stenull troligen. Stenullen är helt näringsfri och fyller bara funktionen att hålla växten på plats och skydda rötterna inför försäljningen.
    Senast redigerad av Gäst; 25 March 2021, 12:30.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #3
      Tack för utförligt svar då låter jag de helt enkelt flyta runt tills jag har någon att ge bort dem till.

      Kommentar

      Arbetssätt...