Växter och mycket fin sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Växter och mycket fin sand?

    Hej

    Finns det några växter som klarar sig i väldigt fin sand, 04-08mm?
    I mitt förra sandkar så provade jag med en vallisnera-variant men den växte ingenting och då jag sedan tömde karet så såg det ut som att rötterna hade ruttnat och det började stinka träsk... Det gick knappt att vara i lägenheten...
    Så finns det någon växt som pallar med den täta sanden, t.ex. lökväxter, eller är det bara plastväxter som gäller då man har fin sand?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • matt.is
    • April 2003
    • 361

    #2
    Det är väl inte direkt svaret på din fråga, men du kanske inte behöver växter som sitter i sanden.
    Javaormbunkar och Anubias kan man ju fästa på stenarna och rötterna.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag skulle säga att alla växter klarar sig bra i fin sand. Om Dina valisneria slutade att växa så berodde det inte på sanden. Att dom rötterna sen ruttnade och bildade svavelväte i sanden berodde klart på att sanden var fin. Hade sanden varit grövre så hade föruttnelsen luktat mindre men växterna hade inte klarat sig i vilket fall. Faktorer som avgör om växterna trivs eller inte är i denna ordningen:temperatur, vattnets hårdhet, co2, ljus, macroämnena (n,p,k), microämnena.
      Är allt detta rätt så spelar bottensubstratet ingen roll, de flesta växter lever på extremt kompakta och syrefria bottnar.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        matt.is: Jo det är ju också ett alternativ men om det är möjligt så vill jag helst ha substratplanterade växter då det ger en större frihet vid ommöblering. Frågan är bara om det alls är möjligt?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Nu vet jag inte riktigt vad du menar med 04-08 mm men antar att det är 4-8 mm och det är ju inte så finkornigt.
          Själv har jag en kornstorlek på mindre än 1 mm i mitt sydameriakakvarium och växterna (mest svärdplantor) växer så det knakar. Tror nog snarare att du hade otur och att de flesta växter funkar bra även i finkornig sand.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            tropfrog: Tackar det där låter ju lovande.
            Så om jag hade skött växterna på rätt sätt med ljus och näring och allt det där så hade det funkat precis lika bra som om det hade varit grus i karet och det hade aldrig börjat stinka?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #7
              Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
              Nu vet jag inte riktigt vad du menar med 04-08 mm men antar att det är 4-8 mm och det är ju inte så finkornigt.
              0,4-0,8 mm skulle det vara, jag missade visst ett par kommatecken.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • matt.is
                • April 2003
                • 361

                #8
                FI: Större frihet, nja är det inte lättare att flytta en sten eller rot än att gräva upp växterna och flytta dom och gräva ner dom på annat ställe.

                Jag tyckte inte att Sonia/Daves föredrag var bäst :-)
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  #9
                  matt.is: Jo du har rätt men jag brukar vrida och vända på rötterna och stenarna rätt mycket så i mitt fall så är planterade växter lite enklare.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Tack för hjälpen allihopa, jag ska testa plantera lite växter och se om jag lyckas bättre denna gång.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • ViZiR
                      • December 2003
                      • 490

                      #11
                      0,4- 0,8 MM??!
                      är du säker på det??
                      Grus som är mindre än denna punkt: .
                      Det skulle jag beskriva som sand-damm..
                      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                      </font id="Comic Sans MS"></b>

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        Jo jag är säker, det finns ännu finare sand också, men jag håller med om att det är i finaste laget. Hade jag skaffat sand idag så hade jag inte gått under 1 mm, rengörningen av karet är rätt bökig nu jämfört med då jag hade grus.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Corydoras mad
                          • April 2003
                          • 1686

                          #13
                          <font color="red">Jag vänder sådan sand i mina akvarium för Corydoras yngel och alla växterna (Limnophila sessiflora, Ceratopteris cornuta, Gymnocoronis spilanthoides) mår bra. Förövrigt använder jag glödlampsbelysning också.</font id="red">
                          /Mathias
                          The Corydoras freak

                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                          Kommentar

                          • Tricella
                            • October 2002
                            • 1052

                            #14
                            Jag har Rådasand 0,33mm och där växer den stora Vallisneria Americana(gigantea) riktigt bra. Rötterna är kraftiga och friska.

                            www.tropica.com
                            http://www.tropica.com/go.asp?plant=054

                            Cryptocoryne Becketti är en annan som går bra i mina Malawi akvarium.

                            www.tropica.com
                            http://www.tropica.com/go.asp?plant=108

                            Belysning är Power-Glo och Grolux.

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Den vanligaste anledningen till att just valisneria ruttnar är att folk planterar dom för djupt. Om bara en liten del mer än själva roten planteras så kommer den att ruttna bort. Det skapar lite problem efterssom rötterna på dom valisneria som kommer från tropica i krukor dels redan har stått för djupt i krukan ett tag dels ha så korta rötter att det känns stört omöjligt att plantera dom i endast rötterna. Jag brukar sätta fast dom på ett rör med hjälp av gummiband för att sedan försiktigt fylla på med grus ovanpå. Okej att man har ett rör liggandes strax under gruset, men alla valisneria klarar att etablera sig bra på det sättet.
                              MVH
                              magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...