Hvorfor lav fiskebestand i plantekar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Hvorfor lav fiskebestand i plantekar?

    Det er en universal sannhet at det skal være lav fiskebestand i plantekar, men jeg er akurtat så dum at jeg må spør hvorfor. Av det jeg kan se, så er jo avfallstoffene fra fisken i aller størrste grad ting som vi bruker penger på å tilsette, fosfat, nitrat, ammoniak, co2... Min eneste negative erfaring med stor fiskebestand er at det fort blir seende utryddigt ut, og at det drar vekk fokusen fra landskapet man har brukt timer på å designe.

    Så, noen som kan forklarer meg dette

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Av det jeg kan se, så er jo avfallstoffene fra fisken i aller størrste grad ting som vi bruker penger på å tilsette, fosfat, nitrat, ammoniak, co2...
    Ja men i alldeles för små mängder (i akvarier med mycket ljus) och kvävet är i ammoniumform som mest skapar algproblem. Så om du vill att det ska växa relativt lika mycket som den stora ljusmängden måste du ändå tillsätta nitrat och fosfat, och då kan man ju lika gärna välja en rimlig fiskmängd som dessutom passar med designen.

    Du får typ 1-3 ppm CO2 av fisk och bakterierna i filtret. Det räcker inte långt när ljuset gör att växterna egentligen vill/klarar assimiliera 20-30 ppm.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Ditt svar är altså att man skall ha lågt fiskbestånd pga det passar bättre i designen? Om man då tycker om mycket fisk så finns det inget fel i att ha det?

      Jag själv har väldigt välbefolkat i mitt kar (för att vara växtkar). Jag sitter också i planer att skaffa lite mer fisk.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        Stort antal fiskar kräver ett kraftigt filter.Många växter tycker inte om för stor vattencirkulation.Har man ett filter med hög biologisk nedbrytning men ett lågtekniskt växtakvarium kan filtret konkurrera med växterna.Se: http://makeurl.com/eco
        mvh/harbard
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Stort antal fiskar kräver ett bra filter, så långt är jag med dig. Men ett bra filter behöver inte nödvändigtvis cirkulera så kraftigt att man får problem med växterna pga det. Jag har två ytterfilter som jag strypt lite för att hålla nere cirkulationen. Jag har inte heller low tec kar utan snarare high tec. Finns det några andra anledningar till varför man inte skall ha mycket fisk i växtkar?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ditt svar är altså att man skall ha lågt fiskbestånd pga det passar bättre i designen? Om man då tycker om mycket fisk så finns det inget fel i att ha det?
            Du lär inte vinna några designtävlingar, men har du bra filter som klarar av allt ammonium snabbt och tycker det själv är snyggt så go for it!

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Hanzo
              • January 2003
              • 206

              #7
              he he, med mitt talent så er det ikke fisken som hindrer med i å nå toppen ihvertfall

              Selv så kjører jeg bådde et Fluval403, og 404 filter på mitt kar. Det er nok i meste laget, så det betyr mer CO2, samt jeg jeg sliter med å holde jernnivået oppe i karet. Kan det tenkes at dette forsårsakes av filteret?

              Kommentar

              Arbetssätt...