Profito

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Profito

    Jag använder nu sedan ett tag Easy Life Profito som jag tycker fungerar väldigt bra,hade tidigare Tropcia grön.

    Har köpt en 5 liters dunk och då blir literpriset lågt.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Ja, jag tror jag började ungeför samtidigt som dig, det växer bra även här.
    Men jag har lera och torv under gruset och var dag pytsar jag även i flytande kol, Easy Lifes "Easy Carbo".

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Jag torrdoserar pmdd i mina växtkar. Oslagbart pris och fungerar finfint med mycket bubblande växter. Endast sand i botten.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Hej!
        Ja, jag tror jag började ungeför samtidigt som dig, det växer bra även här.
        Men jag har lera och torv under gruset och var dag pytsar jag även i flytande kol, Easy Lifes "Easy Carbo".
        Jag har ingen lera eller torv men det växer bra ändå,jag använder även Easy Carbo varje dag

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Ursprungligen postat av LoGeek
          Jag torrdoserar pmdd i mina växtkar. Oslagbart pris och fungerar finfint med mycket bubblande växter. Endast sand i botten.
          Jag har använt PMDD men gillar det inte, var och en blir salig på sin tro och tur är väl det

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5

            Jag har använt PMDD men gillar det inte, var och en blir salig på sin tro och tur är väl det
            Tro och tro... är ju rätt belagt vad växter behöver och i vilka halter

            Gillar att man själv kan justera upp/ned ämnena i sin mix om man tex vet att man har mycket kväveföreningar från mat etc.

            Easy Carbo tycker jag fungerar bra om man inte kör co2. Går att få billigare genom att beställa hem en dunk glutaraldehyd från ebay, vilket är den enda verksamma substansen i Easy Carbo.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Hmm jag har litet kontakter, köpte en dunk av varje profito och carbo alltså, gav väl ungefär 700kr för båda, det är väl halva priset. Men så var det även tjänster och genstjänster inblandade.
              Jag hade tidigare en mixtur från Tropica, den var avsedd för trädgårdsdammar och innehöll väl mest järn. Då växte näckrosorna så in i helskotta, dom växer bra nu också, men inte som med den gödningen.
              Man skall vara försiktig med glutaraldehyd, det är ett riktigt rävgift, som redan sagts, enda verksamma substansen i carbon.
              Glutaraldehyd är något man bland annat använder när man skell konservera biologiska preparat. På Easy Lifes hemsida står det att man inte skall överdosera, det kan man gott tro.
              Men jag kan tycka att det är närkligt, i ett litet akvarium utan gödning och med hushållslysrör köpta på ICA, växer javaormbunken och javamossn bra, i mina båda akvarium med gödning växter dessa till synes inte alls. Kanske tar glutaraldehyden död på växtkraften hos dessa? Någon som vet?
              Senast redigerad av Björn J.; 31 March 2018, 19:53.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ha ha, ingen aning. Det är komplexa förlopp och man blir bra förvånad ibland.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Jag tänker för övrigt så här;
                  Jag känner nog inte till någon växt med rötter som inte behöver näring från sitt underlag som de är planterade i. Även katusar, kanske någon epifyt. Så varför skulle inte vattenväxter med rötter klara sig utan näring i det materialet som de är planterade i? Grus och sand i nyinredda akvarier innehåller inga närinsämnen, varför då växterna bara är hänvisade till att ta upp löst näring i vattnet samt då hålla fotosyntesen igång på förmiddagen med hjälp av ljuset.
                  Så därför göder jag växterna även underifrån. Jag startade nog mitt första växtakvarium omkring 1980, eller om det nu var ett akvarium med mycket växter i, som vissnade och dog. Men när jag gjorde om och gjorde rätt, även den gången med obränd keramiklera i botten och ordetligt ljus, så började det att växa ordentligt. Under årens lopp har jag ju då kommit i kontakt med diverse växfnäring man löser i vattnet, och det har ju inte direkt försämrat växtkraften, tvärt om.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Växterna klarar fint att tillgodose sitt maximala upptag via vattenlöst näring. Det har tex växtgurun Tom Barr, mannen bakom EI, visat. Det gäller även svärdplantor etc som typiskt rekommenderas mycket bottennäring.

                    MEN, näringen i vattnet är mycket snabbt föränderlig. Om en växt blir begränsad på ett enda ämne så påverkas tillväxten. Om det ämnet tar slut under dagen kan den omedelbart börja tillgodose sig ämnet via rötterna. Så bottennäringen är en utsökt buffert även för oss som göder i vattnet.

                    Jag är lite lat, vill hålla det enkelt och överdoserar allt med pmdd och EI-metoden, så det fungerar bra med bara sand. Men det hade varit bättre med näring i substratet också. Speciellt vid resor etc.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek


                      Easy Carbo tycker jag fungerar bra om man inte kör co2. Går att få billigare genom att beställa hem en dunk glutaraldehyd från ebay, vilket är den enda verksamma substansen i Easy Carbo.
                      Blandar du inte ihop det med nåt annat nu? Glutaraldehyd används tydligen för steriliserning av operationsinstrument och tex behandling av vårtor och dödar microorganismer och sporer.... https://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Blandar du inte ihop det med nåt annat nu? Glutaraldehyd används tydligen för steriliserning av operationsinstrument och tex behandling av vårtor och dödar microorganismer och sporer.... https://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde
                        Tror inte det nej. Det är därför Easy Carbo är effektivt att punktdosera mot alger samt inte ska överdoseras.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Tro och tro... är ju rätt belagt vad växter behöver och i vilka halter

                          Gillar att man själv kan justera upp/ned ämnena i sin mix om man tex vet att man har mycket kväveföreningar från mat etc.

                          Easy Carbo tycker jag fungerar bra om man inte kör co2. Går att få billigare genom att beställa hem en dunk glutaraldehyd från ebay, vilket är den enda verksamma substansen i Easy Carbo.
                          Ändå om det är belagt så är det så att det som inte fungerar i ett akvarie kan fungera i ett annat akvarie,det är många parametrar som kan gälla.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5

                            Ändå om det är belagt så är det så att det som inte fungerar i ett akvarie kan fungera i ett annat akvarie,det är många parametrar som kan gälla.
                            Ja du har rätt i det Christer. När det gäller just Profito är skillnaden mot pmdd att Profito inte innehåller något kväve eller fosfor. Om man har ett kranvatten med tillräckliga nivåer av dessa så kommer det växa kanon. Annars hamnar man i problem.

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek

                              Ja du har rätt i det Christer. När det gäller just Profito är skillnaden mot pmdd att Profito inte innehåller något kväve eller fosfor. Om man har ett kranvatten med tillräckliga nivåer av dessa så kommer det växa kanon. Annars hamnar man i problem.
                              Jag har ganska hög fiskbelastning och då behöver man inte något extra kväve,jag mäter Nitrat med dropptest regelbundet för att se nivån

                              Kommentar

                              Arbetssätt...