Lysrör till växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Lysrör till växter

    Ni som har Juwel kar och använt T5 rörJuwel High Lite Day och Sylvania Aquastar,vad är skillnaden mellan dessa rör . För växterna och färgåtergivning visuellt i akvariet. Vet att det är viss skillnad i kelvin.
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Här var det ingen större fart

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kelvin-talen ligger ju ganska nära varandra (9 resp. 10 tusen) så de borde vara rätt likvärdiga. Dvs lite blåaktiga.
      Till ett växtakvarie hade jag valt ett av dessa kombinerat med ett rör på ca. 6-6,5 tusen Kelvin
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Det som är konstigt med Juwel High Lite är att dom upplevs inte blå.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Den ligger ju lite lägre i Kelvin så det kanske inte känns så - det är kanske det lilla som avgör . Men jag har aldrig sett Juwels rör IRL (minns det i alla fall inte) så jag kan inte uttala mig. Har Sylvania Aqua Star och Sylvania Gro Lux i mitt stora kar och det är inte heller så stor skillnad i Kelvin (1.500 mot 1.000 i ditt fall) och Aqua Star är klart blåare.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Tack för svaren Kjell,jag får klura vidare

            Kommentar

            • Sleep
              • December 2008
              • 246

              #7
              christer jag la ut en artikel för något år sen på akvarister 2.0 om just växtbelysning. och där va det forskare från linköping eller lund (kommer inte riktigt ihåg)
              som hade kommit fram till att växter inte bryr sig om kelvin. utan att vilken lampa som helst funkar.
              tyvärr så hittar jag inte den artikeln igen. sitter som en tok på google o söker. men det verkar vara hopplöst att hitta.
              själv så kör jag på 18000k för att jag tycker om det blåa ljuset och mina växter trivs. mina botten växter blir till o med lite solbrända.
              Mvh Glenn.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Ibland tror man att gräset är grönare på andra sidan,kommer att fortsätta att använda Juwel High Lite Day,tack för svaren

                Senast redigerad av Christer5; 08 September 2016, 09:33.

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleep
                  christer jag la ut en artikel för något år sen på akvarister 2.0 om just växtbelysning. och där va det forskare från linköping eller lund (kommer inte riktigt ihåg)
                  som hade kommit fram till att växter inte bryr sig om kelvin. utan att vilken lampa som helst funkar.
                  tyvärr så hittar jag inte den artikeln igen. sitter som en tok på google o söker. men det verkar vara hopplöst att hitta.
                  själv så kör jag på 18000k för att jag tycker om det blåa ljuset och mina växter trivs. mina botten växter blir till o med lite solbrända.
                  Jag har läst den med. Kontentan var att kelvin kvittar. Det som var viktigt var effekt. Dvs massa watt.

                  Skickat från min E6553 via Tapatalk

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Varken watt eller kelvin är det viktiga när det gäller växterna. Då är det PUR-talet som ska vara högt (mått på andel av ljuset som fotosyntesen kan utnyttja). Sylvania Aquastar har ruskigt högt PUR-tal och är därför ett bra växtrör. Att det även är ett trifosforrör med grym livslängd gör inte saken bättre.

                    Gällande den visuella aspekten är smaken som baken (rund o go). Jag har bägge dessa rör men tycker att Aquastar ger akvariet en ren gnistrande känsla tack vare det vitblå ljuset.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      När det gäller watt så gasar man såklart på fotosyntesen med fler rör! Men man kan ha massor med watt från rör som har värdelöst PUR-tal och då är det bortkastat.

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #12
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Varken watt eller kelvin är det viktiga när det gäller växterna. Då är det PUR-talet som ska vara högt (mått på andel av ljuset som fotosyntesen kan utnyttja). Sylvania Aquastar har ruskigt högt PUR-tal och är därför ett bra växtrör. Att det även är ett trifosforrör med grym livslängd gör inte saken bättre.

                        Gällande den visuella aspekten är smaken som baken (rund o go). Jag har bägge dessa rör men tycker att Aquastar ger akvariet en ren gnistrande känsla tack vare det vitblå ljuset.
                        Det är det som är grejen. Enligt testerna så stämmer inte det. Han odlade olika växter under olika lampor. Så länge det finns av det mesta så funkar det. Det som gav effekt var watt. Han jämförde med att bara köra blått och rött med.

                        Skickat från min E6553 via Tapatalk

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Jag tror dig, men är övertygad om att hans resultat är BS. Det finns gott om resultat och erfarenhet om motsatsen. Hans slutsats bygger på total okunskap om hur fotosyntesen fungerar och vad watt är enhet på.

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            Det som det mättes i var umol. Det är det odlare går efter. För att få umol behövs watt.

                            Skickat från min E6553 via Tapatalk

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Ja nu börjar du närma dig begreppet PUR utan att förstå det! Man vill ha rätt ljus i rätt våglängd så att man driver växternas fotosyntes istället för att bara göda alger och värma karet.

                              Ja, det behövs watt för att få umol och bra PUR. Där har du rätt i alla fall. Men att därifrån gå till att säga att ju mer watt desto bättre är totalt fel slutsats. Den watt man förbrukar måste ju gå åt till bra ljus, annars är den värdelös. Därför är det visst av stor vikt vilket lysrör man väljer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...