N-P-K gödning??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    N-P-K gödning??

    Satt o tittade på en påse med rosengödning i helgen och upptäckte att den innehåller exakt samma saker som TMG, plus Kväve (10% vattenlöslig dessutom). Är det nån som faktiskt kör med det istället för dyr TMG, som ju dessutom saknar just kväve (läste på forumet att det kan vara ett av problemen om det inte "bubblar" trots CO2).

    NPK finns ju i 7 miljoner olika kombinationer, så jag vet inte vilken man ska ta. Nån som har ideer????

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Problem med all form av gödning du hittar i växthus/blomaffärer är att dom innehåller en del "snabbt" kväve (ammonium/aurea) och en del "slött" kväve (nitrat).

    Ammonium triggar t ex grönvatten (släng i rosengödningen i en balja med vatten som får stå i solsken och kolla hur lång tid det tar innan den blir grönsoppa).

    Problemet är alltså ammoniet som dels triggar algodling och dels skapar nitrit-toppar som är skadligt för fiskarna.

    En idé jag haft om detta är att ha en hink i garderoben med ett inkört välmående bakteriologiskt filter. Denna hink matar man med den mängd NPK-gödsel som man vill använda i sitt stora akvarium och sedan låter man filtret omvandla ammonium och nitrit till nitrat och när inget ammonium och nitrit kan uppmätas så har man en NPK-gödning man kan använda i akvariet utan algrisk.

    Ett annat enkelt sätt är att skaffa kväve och fosfor från Hjortgatanszoo. Då kan du även bestämma nivåerna själv individuellt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Tack för svaren defdac. Ska införskaffa dessa två undermedel, men hur vet man hur mycket man ska ta? Kan man blanda det direkt i TMG:n, så man har en total-gödning på flaska, eller ska man hälla i det efteråt?

      Eller är det ytterligare nån mätning man ska göra? Vi har kanonhårt vatten hos oss (egen brunn) PH ligger på ca 8, hårdhet (gh??) på 18!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Kan man blanda det direkt i TMG:n, så man har en total-gödning på flaska, eller ska man hälla i det efteråt?
        Kort svar: Nej jag skulle inte göra det. Jag doserar först KNO3 och KH2PO4 och väntar en stund innan TMG-doseringen.

        Man kan blanda det i TMG:n men du kommer bli rädd när du blandar i KH2PO4 eftersom TMG:n kommer tappa sin rostfärg och rosten kommer fällas ut och lägga sig på bottnen av flaskan. På det sättet är all rost och den mesta av fosfaten förlorad.
        (Chelateringen är inte perfekt så jag tror den mesta av den roströda färgen gödningar har kommer just från Fe+++ som ändå inte gör någon nytta för växterna).

        Eller är det ytterligare nån mätning man ska göra? Vi har kanonhårt vatten hos oss (egen brunn) PH ligger på ca 8, hårdhet (gh??) på 18!
        Nej man blir bara förvirrad av mätningar. Antingen visar testen fel eller så visar testen en form av näringsämnet som ändå inte är upptagbart av växterna. Nåja. Bitterheten lyser igenom, men jag använder bara testen till felsökning numera av följande anledning:

        Jag märker alltid bäst tillväxt när jag alltid doserar alla näringsämnen samtidigt i rekommenderade och rätt nivåer *oavsett* vad testen visar mig. Visar nitrattestet 20-30 ppm så doserar jag KNO3 ändå. Anledningen är att det uppmätta nitratet *kan* vara uppbundet i organsika molekyler och därmed oanvändbart för växter.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          OK. Men hur mycket av varje, till ett 250 liters? Man får ju börja nånstans! En tesked, ett kryddmått, en "nypa"? Av varje?

          Vill få ordning på det här nu.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            2 krm KNO3 i 250 liter rent vatten ger dig 5.49 ppm nitrat. Rekommenderad halt är 5 ppm, jag själv kör 10 ppm dosering varannan dag ungefär.

            KH2PO4 behöver du göra en stamlösning av. Bladna 4 tsk KH2PO4 i en halvliters flaska med vatten så får du en blandning du doserar 1 ml (1 krm) för att få 0.1 ppm PO4. Dvs en tesked (5 ml) av din fosfatblandning ger dig 0.5 ppm PO4 som är rekommenderad halt. Jag kör 2 ppm PO4 varannan dag ungefär.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • imported_n/a
              • February 2004
              • 49

              #7

              Men om man gör ett vattenbyte en gång i veckan så antar jag att man ska tillsätta hela dosen (TMG + KNO3 + KH2PO4) samtidigt eller ?

              -Eller sprider du ut det över veckan ?

              -För det var väl veckodos du rekommenderade ?


              mvh /Uffe

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                WOW. Klara besked. Äntligen!! TACK TACK!!
                Har beställt från Hjortgatan redan, efter att sökt igenom samtliga (ok, många då) akvarieaffärer här i Danmark. Finns inte. Det verkar inte som om man kommit lika långt i experimenterandet med gödning o CO2 här. Bl a var jag inne på en dansk site för att få reda på vad "gelatin" heter på danska, men det var ingen som hört talas om en gelatinmäsk.

                (Husblas heter det, om nån är intresserad.)

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Men om man gör ett vattenbyte en gång i veckan så antar jag att man ska tillsätta hela dosen (TMG + KNO3 + KH2PO4) samtidigt eller ?
                  Japp. En sk "fulldospuls", dvs man dosererar rekommenderade näringshalter för hela akvariets volym direkt efter vattenbytet. Det är så man börjar.

                  När man har perfekt CO2-nivå så går det åt kopiösa mängder gödning och det märks på att växterna slutar bubbla när dom fått slut på vissa näringsämnen, och då kör man ner en fulldospuls till. Jag måste köra dubbel fulldospuls varannan dag för att det inte ska sluta bubbla. Ett växtakvarium med mycket växter och bra CO2-nivå käkar mycket.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • February 2004
                    • 49

                    #10
                    Jag måste köra dubbel fulldospuls varannan dag för att det inte ska sluta bubbla.
                    -Då hamstrar du säckavis med kemikalier antar jag, räcker inte med 100g påsar för din del...


                    mvh /Uffe

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      -Då hamstrar du säckavis med kemikalier antar jag, räcker inte med 100g påsar för din del...
                      Stämmer. Jag delade några Odal-säckar med Thomas Elfström. Har en säck KH2PO4 på g också, så nu fattas bara någon bra Mikrogödning så har man gödning hela livet. Fast det är rätt många som vill ha numera så det går åt i mycket större takt än jag trodde.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        Vad är mikrogödning?

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          Ok, jag hittade det. Det ær det som jag i mina funderingar kallat "grund-gödning".

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Det ær det som jag i mina funderingar kallat "grund-gödning".
                            Lite hårklyverier: Mikroämnena går åt i minst mängd så egentligen borde man kalla makroämnena (C)NPK för grundgödning. >40% av växter består av C så utan stabila grundförutsättningar med CO2 blir det oftast aldrig tillräckligt med upptag av mikro för att man ska behöva tillsätta det.

                            Hittills har ingen här på forumet med ett vanligt akvarium visat bilder på järnbrist t ex. Det är nästan jämt kaliumbrist, och kalium är det ämne det går åt näst mest av efter kol.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...