Växthjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isabella
    • February 2004
    • 102

    Växthjälp!

    Jag är ute efter lite fina flyt växter och någon slags växt man kan växa på rötter? Just nu har jag bara vattenpest. Vilka rekomenderar nu?
    Tack!
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Jag har två typer av "andmat". igen aning vilken typ men de är bra om någon skall bygga skumbo eller liknande. Tyvärr skymmer dom ljuset i akvariet för de övriga växterna. (värt att tänka på).
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Diamen
      • January 2004
      • 208

      #3
      Nå´n växt som kan växa på rötter är ju javamossa. Annars har du ju Salvinia cucullata. Små flytande blad.
      Med vänliga hälsningar

      Martin, Susanne och Sebastian

      http://diamen.no-ip.com

      Kommentar

      • Nicke Lilltroll
        • February 2004
        • 730

        #4
        Jag fick en massa andmat i akvarieaffären. 3 dagar senare var nästan allt borta. Fiskarna trodde det var mat så nu är det bara för mig att skaffa nytt igen. Ska man köpa det så kan det bli dyrt i längden men om de bara får fotfäste och trivs så växer akvariet igen på nolltid.
        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
        54 liter Paletter

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

        Kommentar

        • Diamen
          • January 2004
          • 208

          #5
          Jag fick med mig 3st blad när jag köpte mina malar. Nu er det mycket mer.
          Med vänliga hälsningar

          Martin, Susanne och Sebastian

          http://diamen.no-ip.com

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Siamensisk vattenormbunke fungerar både som flytväxt och som vanlig planterad växt (om den får tillräckligt med ljus).
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Jag anser att den absoluta bästa växten att ha på rötter är anubias barteri var. barteri, dvs. den större anubias. (hur tusan stavas det?) Den är vacker med mörkgröna blad och sedan kan den få blommor om den trivs. Annars är som sagt javamossa ypperligt fin om den tar sig, djup mörkgrön färg den också=)
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • sammo
                • February 2003
                • 204

                #8
                Riccia mossa är fin växt, är egentligen en flytväxt men funkar bra att binda runt rötter o stenar.
                Ceratoptetris (vatten ormbunke)är en större flytväxt som även kan planteras i gruset.
                Anubias o javaormbuke är de enklaste o bästa växterna som bör bindas på stenar o rötter
                / sammo

                100L - växt m regnbåg & malar

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...