Lagra mäsk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    Lagra mäsk!

    Hejsan! Fungerar det att göra sin mäsk i större skala?
    Det jag menar är alltså att man istället för kanske en flaska som räcker en period gör 4 flaskor som räcker 4 perioder. Alltså att man har kvar de 3 andra mäskflaskorna i kylen tills den andre tar slut, då skruvar man bara av korken från den som är slut och kopplar på korken på den nya flaskan.

    Det jag undrar är om mäsken börjar mögla och blir oanvändbar efter ett visst antal dagar.
    Tacksam för svar!

    /Anton
    160 liters sällskap
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om det finns socker och jäst i en flaska så kommer det att jäsa. Förutom om du fryser det, men då dör jästsvampen. men varför lagra? Det tar ju 2 minuter att göra en mäsksats.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • apan_ola
      • March 2003
      • 280

      #3
      jaja, tänkte att det kunde vara praktiskt att göra ett stort ''kok'' istället för många små.. En liten idé bara ;-)

      Tack för svaret!
      /Anton
      160 liters sällskap

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Då kan du förbereda en sockerlösning och spara i kylen, när du behöver den så är det bara att strö torr jäst på den och köra igång som mäsksats.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          Vad har man mäsk till?

          - antingen fråga o låta dum, eller låta bli och förbli dum.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • oresare
            • December 2003
            • 273

            #6
            gör en sökning på mäsk så får du väldigt många svar. Ett annat och kort svar är att det är det enklaste och billigaste sättet att göda sitt akvarievatten med koldioxid som växterna mår väldigt bra av. Man blandar socker, jäst och vatten (ibland ävne med gelatin) och så bildas alkohol och koldioxid och den sistnämda leder man bort från mäskbryggeriet med en slang från flaskans topp och ner i akvariet (ofta via en flaska vatten som renar och gör allt lite säkrare och sedan via någon form av diffusor som hjälper vattnet att ta till sig koldioxiden).

            /olivia

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              det är så enkelt att göra en mäskblandning så det finns ju ingen anledning att ha massa sockerlösning & skit ståendes i kylen..hehe
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Neptuns "slogan" om dumma frågor var suverän.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • apan_ola
                  • March 2003
                  • 280

                  #9
                  Men jag menar gelatinmäsk alltså, det är ju faktiskt praktiskt att bara slå på en halv dl ljummet vatten och en halv tsk torrjäst. Så slipper man låta en flaska i taget stelna i kylen.
                  160 liters sällskap

                  Kommentar

                  • izac
                    • April 2003
                    • 756

                    #10
                    Jag hoppas att du är medveten om att du inte får tillsätta jästen fören det är dags att jäsa.. när du kopplar den till akvariet dvs..

                    Tycker det låter väldigt opraktiskt..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...