lösa växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    lösa växter?

    Hejsan! Håller lösa växter från hjortgatanszoo lägre stil än deras övriga växter? Sedan undrar jag hur man planterar krukväxter, man ska vä ta bort vadden och krukan, eller?

    Har de lösa växterna från hjortgatanszoo en liten metallbit längst ner?
    Är dom skitsmå och klena, är det bättre att satsa på krukväxter?

    Jätte tacksam för svar
    /Anton
    160 liters sällskap
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag anser inte att växterna med bly-sänke(?) håller samma kvalitet som andra. Köper alltid i kruka om det finns.

    Ja, man ska pilla väck stenullen. Det är inte så lätt, men ta så mycket det är möjligt.

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Av de lösa växterna jag köpt från hjortgatan så har de varit bra kvalitet. Jag har dock aldrig köpt en lös och en krukad av samma sort som man kanske ska gör för att få en rättvis bedömning.
      De lösa växterna klarar som sagt "mitt kvalitets test".

      Som sagts tidigare så rekomenderas det att man tar bort stenullen så pass mycket det går utan att skada rötterna allt för mycket.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • apan_ola
        • March 2003
        • 280

        #4
        Ok! Tack för svaren. Priset skiljer sig ju en hel del.

        /Anton
        160 liters sällskap

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Är stenullen skadlig för fiskarna på nåt sätt? Har rätt mkt kvar på min dyra anubias, vågar inte riskera att ta sönder rötterna.

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            Jag köper lösa växter när det är nån växt som jag mest vill testa på eller inte direkt är i behov av. Tycker att det är jätte bra att dom ger den möjligheten, för 5-10:- betalar jag gärna för att få ta del av en växt.
            Problemmet med de lösa växterna kan va att ifall den kommer i dåligt skick så kan det va svårt att igång den. Och att dom kan vara lite svår planterade ibland.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              En del växter går det inte ens att pilla bort stenullen på. Försök få bort så mycket stenull som möjligt men går det inte så är det ingen fara för fiskarna. Risken ligger i att stenullen är full med näring som man aldrig vet hur mycket och i vilka proportioner det är. Det kan eventuellt gynna algerna litegrann.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Ja just det lösa vs krukade växter. Det brukar sitta en bunt med växter i krukan medans man bara får en när man köper löst, fast det är aldrig säkert hur många det är i krukan. Om det tex är svärdsplanta kan det mycket väl vara bara en planta i krukan eller fyra. I vilket fall som helst får man ett större rotsystem med kruka så växten kan förankra sig i botten snabbare. Jag själv föredrar krukor pga rötterna.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Från en dansk akvariesite:

                  "den store danske producent Tropica anbefaler, at man forsigtigt skærer "urtepotten" rund om stenulden af, og derefter fjerner mest muligt af dette materiale. Hos vandplante-garneriet har stenulden været god, fordi planterne kun får næring gennem vandet, men i akvariet hjemme skal planten også leve gennem sine rødder i bundlaget. "

                  Alltså (för er som inte begriper danska). I "plantskolan" står växterna i krukorna ovanpå botten, men när man tar hem dem så gräver vi ju ner dem i gruset. Och då kommer inte näringen fram till rötterna om stenullen är kvar. Mao kan man alltså låta dem stå kvar i krukan om man inte tänkt gräva ner dem. Men hur snyggt är det egentligen?

                  Kommentar

                  • Jerpan
                    • January 2003
                    • 103

                    #10
                    Jag tycker inte att det är så stor skillnad. Vissa växter odlas ju dock bara i kruka och finns ej löst. Medans vissa växter som Hygrophilia polysperma, cambomba och dyl bara är inlindade i stenull och satta i kruka. Varför det är meningslöst att betala för en kruka. Jag har beställt lösa växter från Hjortgatans och de har varit riktigt fina.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...