50%

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefano
    • August 2002
    • 91

    50%

    Hej!

    Jag har bl.a ett 170 liters med cyano på ena halvan. Kan det bero på det inderekta ljuset jag har.Akvariet står i ett hörn så därför ett ojämt ljus.Men hur blir jag av med eländet på bästa sätt. Jag har helt perfekta (för fiskarna)värden på vattnet.ph7.0 och mycket mjukt vatten.Det finns ingen nitrit och nästan ingen nitrat.Men svagt ljus.För närvarande ínga växter då de var ingen ide med blåalger på allt och alla.
    Hur tusan kan blåalger trivas i ett välskött akvarium?

    Mvh/Stefan

  • Micke J
    • August 2002
    • 277

    #2
    Ja du stefan det var en bra fråga.
    Jag har själv haft problem med dessa alger.
    Det som gäller här nu är att du mörklägger hela akvariet.
    Sen till att det inte kommer in det minsta ljus i akvariet = täck fär alla sidor mm på akvariet.
    Låt det nu stå så i en 3-5 dagar.
    När du sen täcker av akvariet så kommer förhoppningsvis cyanobakterierna vara borta.
    Du kommer iofs troligen aldrig bli av med cyanobakterien helt.
    Utan det kommer ligga några sporer i akvariet och vänta på sin chans att få liv igen.

    Har du gjort några förändringar i akvariet på sista tiden?
    Typ planterat om växter om du nu hade det innan du fick cyano?

    Klipp från ett annat forum där jag fick hjälp:

    Vad har du för nitrathalt? Har man mycket cyanobakterier så förbrukas kvävet snabbt i burken, vilket även leder till att växterna mår ganska kasst/står stilla i växten.

    Cyanobakterier gör således vattnet väldigt rent så vattenbyten hjälper föga. Cyanobakterier, som alla alger, triggas av spikar av nitrit/ammonium som uppkommer då växterna inte hinner med att käka upp all nitrit/ammonium och om inte det bilogiska filtret klarar av att omvandla det till nitrat.
    Detta händer med andra ord gärna om man inte har ett effektivt biologiskt filter eller inte har tillräckligt med växter eller om filtret varit avstängt för länge och bakterierna dött (som bildar ammonium/nitrit).

    Har man väl fått cyanobakterier får man med andra ord renare och renare vatten till glädje för fiskar och eftersom dom till viss del kan binda atmosfäriskt kväve och klarar sig på extremt lite näring (vattenledningsvatten duger utmärkt som gödning åt cyanobakterier) jämfört med växter har man stora problem om dom väl har dykt upp i burken.

    Fixa ett moget biologiskt filter (med andra ord: jämnställ akvariets balans) och mörklägg totalt i några dagar är det billigaste receptet.

    Jag personligen tiggde recept av en läkare på en ask EryMax (200 mg) och doserade 2,5 mg/liter.

    Du kan läsa här: http://www.akvarieguiden.nu/forum/forum.php?go=visatree&id=04.32

    Hoppas det går bra för dej.
    Hör av dej sen om hur det går.
    Micke J


    Kommentar

    • Stefano
      • August 2002
      • 91

      #3
      Ja det här med mörkläggning låter inge trevligt för fiskarna.

      Jag hade bara en a.crispus planterad i kruka med lerkulor som näring.
      Den levde i en tynande tillvaro och såg så tråkig ut med alger på de flesta blad att jag tog bort den efter ett halvår.

      Jag har även ett annat kar på 105 liter där jag föder upp malawiyngel.Även i det karet hade jag cyanobakterier,men de försvann snabbt efter att jag släppte ner en liten gibbiceps-mal.Så man kan ju undra,äter gibbi verkligen cyanobakterier eller beror det på att den gärna äter upp alla rester på botten utav räkmixen.

      //Stefan





      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nej gibben tvivlar jag starkt på att den käkar cyanobakterier.

        Jag har märkt samma fenomen i mina yngelburkar: Dom är märkligt rena från alger trots att dom innhåller en jädra massa yngel som grisar ner rejält.
        Det faktum att dom står i garderoben (totalt svart på natten), har ganska svaga lampor, extremt mycket javamossa och salvinia natans och har effektiv biologisk filtrering och är starkt genomluftade tror jag alla är bidragande orsaker till att algerna inte trivs där. Att hungriga juvenila palettciklider och platys även kan käka trådalger har jag sett med egna ögon.


        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Micke J
          • August 2002
          • 277

          #5
          Det är gibbin som äter upp räkmixen på botten och allt annat som är ätbart på botten.
          Jag såg aldrig någon/något som åt cyanobakterierna.
          Så det är bara att möklägga i några dagar.
          När du har blivit av med algerna är det bara att börja plantera in snabbväxande växter som javamossa, salvinia natans, hornsärv.
          Ja det finns mycket växter som är snabbväxande.
          Micke J

          Kommentar

          • Stefano
            • August 2002
            • 91

            #6
            Det verkar som att mörkläggning är bästa lösningen.Måste få nån fason på det karet.Även om fiskarna mår bra så ser det inge fräscht ut med blåalger.

            Tack för bra svar. Men fortfarande lite tveksam om det här med gibbicepsen (den är en av få fiskar som gillar kiselalger!).Det jag annars skulle kunna tänka mig är att den i sitt födosök efter grönalger och annat helt enkelt skrubbar bort blåalger från glasrutor,grus och inredning.Men det finns förståss massor av andra sugmalar som gör samma sak isåfall.

            Mvh/Stefan

            Kommentar

            • Stefano
              • August 2002
              • 91

              #7
              Efter 4,5 dygn i totalt mörker så verkar algerna vara väck och fiskstackarna mår bra efter omständigheterna.De var svinhungriga!
              Köpte några växter som jag tyvärr som vanligt inte fick veta vad.Men Hygrofila nånting och en liten snygg cryptocoryne(diggar cryptocorynner),plus en solitär som ser ut som bleheri men förhoppningsvis är en mindre släkting.Sånt är livet i växtbranchen.Ingen som vet.Jag beundrar de som lyckas!
              Det följde med några andmat på köpet. Det kan nog inte skada skulle jag tro!

              Kommentar

              • Micke J
                • August 2002
                • 277

                #8
                Vad kul att dom försvann från karet.
                Men tänk på att det ligger sporer kvar i karet som väntar på nästa chans.
                Jag gillar också Cryptocoryne, men jag gillar även Echinodurus.
                Har nog fyra olika sorter av Cryptocoryne och 2 av Echinodorus.
                Om du vill ha skott på Echinodorusen senare så ska du se till att blomstänglarna den skjuter upp ligger under vatten.
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Köpte några växter som jag tyvärr som vanligt inte fick veta vad.Men Hygrofila nånting och en liten snygg cryptocoryne(diggar cryptocorynner),plus en solitär som ser ut som bleheri men förhoppningsvis är en mindre släkting.Sånt är livet i växtbranchen.Ingen som vet.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                Tycker det är dåligt av butikerna att inte veta vad dom säljer.
                Be dom försöka ta reda på det vilka arter det är.
                Förhoppningsvis så vet dom ju vad dom har köpt in.
                Lycka till nu med dom nya växterna.
                Micke J

                Kommentar

                • max holmberg
                  • September 2002
                  • 18

                  #9
                  Är det någon som kan beskriva hur cyano-alger ser ut? Färg? Var växer det? (botten? växter?) Misstänker att jag också drabbats...

                  /Max

                  "Communication is the problem to the answer..."

                  90 L Melanochromis auratus
                  125 L Väntar på inredning

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Dom kan se lite annorlunda ut beroende på ljusmängd etc. Dom första jag hade var blågrönlila och dom jag just blivit av med var kolsvarta. Det som är gemensamt är att dom bildar slemhinnor som lägger sig över statiska objekt i akvariet och att dom är väldigt lättflyktiga - det räcker med att vifta till med handen bredvid ett angripet ställe för att dom ska lossna och flyga iväg/upplösa sig.

                    Jag brukar även få en hinna på ytan när jag har Cyanobakterier.

                    Just nu så brottas jag själv med en ny invasion av dessa alger.

                    Denna gången använde jag varken Erythromycin eller mörkläggning för att bli av med dessa alger. Jag skruvade istället upp koldioxid-, nitrat- och fosfat-mängden, klippte ner alla växter till hälften och såg till att vattencirkulationen var bra överallt i akvariet (det blev automatiskt bättre genomströmmning med så extensiv trimmning av alla växter). Hittills ser det mycket lovande ut. Det hängde kvar lite slemtrådar från kanter på vissa blad nu på lunchen, men dom sög jag enkelt upp med en luftslangshävert.


                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...