armeringsjärn!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    armeringsjärn!

    Hej!
    pratade med en "gammal" akvarist häromdan,han påtalade hur dom la i små snuttar av armeringsjärn(ca 1 dm långa)under växterna,det här var alltså innan dom började att sälja gödningsmedel till växter(som oftast innehåller flytande järn)enligt han så växte det utav bara tusan under dom armeringsjärnförsedda växterna,någon som har nån erfarenhet av det?(typ ,det var bättre förr)mvh
    // Uffe
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Växterna föredrar tvåvärdigt järn men så vitt jag vet är det inte omöjligt för växterna att ta upp trevärdigt järn (rost). Fördelen med att använda trevärdigt järn kanske är att algerna förmodligen ratar det helt och hållet. Men jag har svårt att tro att man kan komma i närheten av samma tillväxt och pigmentering som man kan med tvåvärdigt järn.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Växterna kan inte ta upp rost. I lagom gosiga bottnar med inte alltför hög syrehalt kan dock växternas rötter pumpa ut syre och i gränskicktet mellan syrefattigt och syrerikt kan järn reduceras av någon speciell bakterie har jag för mig.

      Alger behöver knappt något järn alls jämfört med de mängder växter tar upp så det är inget näringsämne man kan konkurrera ut alger med (well - rent osmosvatten slår nog ut det mesta levande).

      Eftersom järn bara är ett mikroämne som det behövs spår av hos växterna gör man klokare i att med dagens alltför rena kranvatten titta på helhetslösningar. Att dynga på med enbart järn är ungefär som att käka enbart snabbmakaroner (ni vet väl hur det gick för den stackars studenten som gjorde det?

      Jag ger en krona till varje akvarist som kan visa mig tydliga digitalbilder på växter som påvisar järnbrist hos sina stängselväxter med förutsättning att dom använder vanligt stadskranvatten och inte tillsätter annat än vanligt flingfoder i akvariet. Ladda upp dom på akvarie.net.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...