Lättskött,lågtekniskt växtakvarium enl. Walstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Lättskött,lågtekniskt växtakvarium enl. Walstad

    Jag har haft nöjet att läsa igenom Diana Walstads bok "Ecology of the Planted Aquarium".Walstad är det lågtekniska växtakvariets främsta profet;i med ett tjockt lager jord,vidare gödning görs med fiskfoder.
    Dessutom vänder författaren opp och ned på gamla "sanningar";biologiska filter är skadliga,solljus är nyttigt.
    Kort presentation av boken: http://makeurl.com/bok
    Om metoden: http://makeurl.com/eco
    Du som inte är mekaniker nog att bygga om en brandsläckare eller för lat för att släpa hem 25-kilos säckar med (explosiva!) jordbrukskemikalier,varför inte prova ett lågtekniskt växtakvarium med ett minimum av skötsel?
    Erfarenheter och synpunkter mottages gärna!
    mvh/harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Snacka om att man får olika signaler. Här pratar de om vattenbyte var 6e månad, och ingen gödning mer än överdosering av mat. Ingen CO2 och inga speciella ljusrör.

    Det låter spännande, men jag tror jag kör vidare med min mitt-emellan-variant.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Man kan även prata med Diana Walstad herself på Aquabotanics forum där hon modererar Lowtech-forumet.

      Här är en sida där en snubbe testar metoden i två olika burkar och visar bilder:
      http://mike-edwardes.members.beeb.net/plant/lotech.html

      Ingen metod för den som vill pyssla med Aquascaping då det inte växer speciellt bra pga den begränsade CO2-mängden och varje liten vidrörelse av akvariet gör det grumligt i ett par dagar (eftersom all skit sedimenteras på blad/botten istället för fastnar i ett filter).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Jag kanske skulle ta o testa tekniken i mitt 25l.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Verkar toksvårt att få balans i ett så litet kar.
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen skickat av defdac
            ..varje liten vidrörelse av akvariet gör det grumligt i ett par dagar (eftersom all skit sedimenteras på blad/botten istället för fastnar i ett filter).
            Det har jag (haft) en lösning på: Grovt grus på bottnen, javamossa inne bland låga växter och i alla hörn och nyfikna fiskar som paletter och scalarer som ständigt är på allt synligt (i detta fallet smuts).

            Annars är detta ett reellt problem, utan filter och nyfikna fiskar får man en beläggning av bruna små "ploppar" på allt, ser ganska tråkigt ut faktiskt.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Peter_F: det har du en poäng i
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Annars är detta ett reellt problem, utan filter och nyfikna fiskar får man en beläggning av bruna små "ploppar" på allt, ser ganska tråkigt ut faktiskt.
                Mmm.. Har kört nu så själv i en 60-litrare ett tag. Innerfilterspump utan filter. När det är mattags för mina stirriga F1-paletter så rusar dom i raketfart mot maten och turbulensen som skapas virvlar upp hela akvariet som blir ett stort moln av MBS (Messy Brown Stuff) som naturligtvis retsamt nog alltid sedimenterar tillbaks på växternas blad.

                Det är iofs inte så konstigt att smutsen åter lägger sig på alla blad. Tittar man uppifrån ser man inte bottnen, bara en massa växtblad så hur de bruna smutspartiklarna ska trilla ner på bottnen och undvika att fastna på blad i ett växtakvarium vet jag inte riktigt. Hon, och flera andra, får det uppenbarligen att fungera.

                Hade man fått göra vattenbyten hade man ju kunnat dammsuga ibland *shrug*.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Bryr man sig inte så mycket om hur det ser ut, då funkar det att bara låta akvariet köra sitt eget race.
                  Mina yngelakvarier brukar jag köra med fritt ös på växterna, och en del löv, och med ljus 24h/dygn (24h/dygn om jag har små yngel), så det blir lite Walstad. Och, tja, visst växer det:
                  http://mikes-machine.mine.nu/90_liter_breeding_tank.htm

                  Jag får plocka ut kanske ett halvt kilo växter i veckan för att det inte helt skall växa igen. Fast vackert... nja.

                  Det skulle säkert gå att öka tillväxten med CO2 och gödning, men bra tillväxt på växterna är ju lixom inte poängen i ett yngelakvarium...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Glömde: det sitter visserligen en pump i akvariet, men den är avstängd sen länge. Den är backup om det skulle bli syrebrist.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Bryr man sig inte så mycket om hur det ser ut, då funkar det att bara låta akvariet köra sitt eget race.
                      Absolut. Det enda jag inte får och fungera är extremt kinkiga och CO2 och ljuskrävande växter (L. inclinata var verticillata "Cuba"). Resten lever och växer, fast inte direkt snabbt. Hyffsad växtöverskottsburk mellan akvariemötena med andra ord.

                      Fast jag förstår inte hur ni löser det med kväve. Jag måste droppa ner både kväve och fosfor varje dag för att underhålla tillväxten, annars kommer det Cyanobakterier direkt. Matar ni typ 4-10 ggr per dag? Min burk får nämligen mat 1 gång varannan dag.

                      Jag får plocka ut kanske ett halvt kilo växter i veckan för att det inte helt skall växa igen.
                      Oj det är mer än i mitt stora CO2-berikade kemakvarium med 0,7 watt/liter och då har jag bättre tillväxt än dom flesta. Fast jag har ju iofs aldrig mätt med våg. Våtvikten säger dessutom inte så mycket om växtmassan.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Har ju heller aldrig vägt det, och när jag nu tänker efter, och i huvudet jämför min minnesbild med vikten av ett mjölkpaket, så inser jag att jag säkert överskattar vikten. Jag tror inte ett ögonblick på att det växer bättre i det här än i ditt akvarium.

                        Har, till skillnad från mitt stora akvarium, dock inte haft några synliga problem med näringen i det där akvariet. Nu är det lättast tänkbara växter i det: Pistia, Salvinia, Najas graminea, och Sagittaria (jag kan inte köpa att det där är en Vallisneria). Övriga, som Glossostigma, Myriophyllum, javaormbunke och vattenpest, växer betydligt långsammare.

                        Det matas hårt (är ju ett yngelakvarium) och en hel del näring kommer väl gissningsvis också från de eklöv jag med jämna mellanrum pytsar i.

                        Har f.ö. köpt en taklampa med 2 st 36 watts kompaktlysrör som jag tänkt bygga om till akvariebelysning åt just det akvariet.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...