Amazonssvärdsplanta, järnbrist.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Amazonssvärdsplanta, järnbrist.

    Hej!!
    har efter en hel del letande här på forumet kommit fram till att min amazonplanta lider av järnbrist.
    ok då blir det att köpa något som kan råda bot på problemet... nu till min fråga, eftersom jag har egen brunn så använder jag vattenberedningsmedel aquaplus... tar inte det bort järn???
    Och hur ska jag gå tillväga för att det inte ska motverka varandra??
    Vad ska jag köpa?? räcker det med lerkulor eller ska jag köpa annan form för gödning?
    Kan säga att jag även har ett litet problem med alger just nu...
    E det nån som har erfarenhet av hjortgatans lera i bit?? är det så att man kan göra lerkulor själv??

    Jag behöver lite tips och råd som ni kanske förstår...*ler*

    Mvh M.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur länge har du haft plantan? öpte du den i affär? Landodlade svärdsplantor kan få samma symptom som järnbrist när över´vattensbladen dör ner. Är allt i övrigt bra i karet så kommer nya undervattensblad att komma fram så småningom. Själv tycker jag att denna förvandling är väldigt svår, därför så köper jag aldrig svärdsplantor i övervattensform.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Har haft den i ca 6 månader nu, köpte den på Hjortgatan...
      Alla de nya bladen e helt genomskinliga.. de gamla ser ok ut men inte de nya...har vissa andra plantor som börjat "blekna" har haft dem lika länge..

      Mvh M.
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Då har den inte kommit över i undervattensform ännu. Det är inte helt lätt att råda dig vad du skall göra efterssom jag aldrig lyckats själv. Detta trots perfekta förutsättningar och svärdsplantor i undervattensform bredvid som växt som ogräs. Men jag hade nog provat att riva bort alla dom gamla bladen och se vad som händer.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är ganska liten sannolikhet att det är enbart järn som fattas. Bleka nya skott, pågränsen till att bli vita med bibehållen spänst är järnbrist. Men genomskinliga blad som fortfarande har rejäl struktur och spänst tror jag mer tyder på att den anpassat sig efter undervattensförhållanden. Javaormbunkars bladtoppar är helt genomskinliga när dom växer som bäst. Är många växters blad genomskinliga och sjukligt mjuka utan spänst tror jag det är någon makrobrist typ kväve, fosfor eller kalium. Har du väldigt mycket fisk och ganska lite växter kan vi utesluta kväve och fosfor - isåfall får du lite kalium av lerkulor.

          Vattenberedningsmedel fungerar genom att chelatera metallerna så dom blir i en ickeskadlig form. De flesta akvarieväxtgödningar har redan chelaterade näringsämnen så dessa kommer inte motverka varandra.

          Det går utmärkt att köpa lera från Hjortgatan och rulla kulor själv. Gör dom ganska små, max 1 cm i diameter och låt dom torka i rumstemperatur/över ett element i ett par dagar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...