Instruktioner till Vitakrafts Algenstop!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Instruktioner till Vitakrafts Algenstop!

    Hallojs!
    Som alla nog läst vid det här laget har jag kommit över en låda med div akvarieprylar. Där finns en flaska Algenstop med.. Eftersom jag ska starta om en del kar kan jag tänka mig att passa på och algsanera lite samtidigt... Skulle bara vilja veta hur jag ska dosera det hela... Flaskan är obruten men instruktionen som ska ligga i förpackningen är borta :-(
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De flesta algmedel tar också livet av växterna.
    Kolla också "Bäst före"-datumet - gamla mediciner och olika preparat kan bli dödligt giftiga för fiskarna om det är för gammalt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • twistedfish
      • August 2003
      • 140

      #3
      Jag har själv använt det tidigare och det var snabbverkande och amn skulle göra ett rejält vattenbyte efter man använt det och det ska inte användas samtidigt som man använder preparat mot fisksjukdommar och det rekommenderar även att man lägger oxy tabs när man använder det. 10 ml till 100 liter vatten om du har 25 eller 100 ml flaska. Det är endast till sötvatten. Algenstop ska först lösas upp i cirka en liter vatten innan man häller det i karet.
      Det jag har skrivit kommer ifrån instruktionerna.
      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Tack för omtanken Kjell... nu ska jag använda medlet i ett kar utan fiskar och med förnybara växter, tänkte bara att man kunde få inredningen algfri när man nu har medlet.... istället för att slänga det...
        Tackar och bugar twistedfish! Ska snällt dosera efter dina anvisningar!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Nu har jag hällt i algenstop... Det är i ett kar utan fiskar, annars skulle jag nog inte riskera det... Men hur länge behöver medlet verka innan man kan göra ett vattenbyte??? Har nämligen fortfarande inte hittat instruktionerna...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...