varför samlas alger runt pumpens utblås?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Busta
    • February 2004
    • 27

    varför samlas alger runt pumpens utblås?

    har lagt märke till att växterna som berörs av strömmen från pumpen brukar bli tofs-alger på och även på pumpen runt utblåset. hur kommer det sig?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag är inte säker på vilken som påverkar mest, men det finns 3 olika miljöfaktorer som är anorlunda vid pumpens utblås mot resten av karet.
    1: Syrebrist, efterssom filtret konsumerar stora mängder syre så är vattnet som kommer ut syrefattigt. Dessutom så är det co2 rikt.
    2: Högre cirkulation, det mest givna miljöskillnaden
    3: Förhöjd nitrathalt, efterssom filtret bryter ner skit så är nitrat restprodukten. Det kan vara så att nitrathalkten är högre just i utblåset.

    Jag gissar på att tofsalgerna trivs i det syrefattiga co2 berikade vattnet och att det är den faktorn som är den viktigaste.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      har lagt märke till att växterna som berörs av strömmen från pumpen brukar bli tofs-alger på och även på pumpen runt utblåset
      Jag har gjort precis samma iaktagelser.
      Jag har låg cirkulation i mitt kar (pga invånarna), men man kan tydligt se vart det "strömmar" mest.
      Det växer nämligen toffsalger på gruset (engelsk sjösten) där vattnet har lite mer cirkulation.
      Jag har även toffsalger på stenar, men där tycker jag det är mer OK än på gruset.
      Jag har tänkt byta till sand. Antar att toffsarna har svårt att fastna på den lilla ytan, samt att sanden "rörs om" betydligt mer.

      Min erfarenhet säger mig också: Ta inte fiskar från ett toffsalgs bevuxet kar, fiskarna får med sig sporer el. liknande i magen och vips så har man toffsar i det karet också. Jag är 99% säker på att det var så jag fick mina.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Busta
        • February 2004
        • 27

        #4
        när man har sand istället för grus, blir inte det mycket grumligare i akvariet? jag anser att jag har ganska grumligt just nu i mitt 112 liters med gankska finkornigt krus... hur får jag bort grumligheten? har en pump som pumper 8.3 l/min.
        tack fär svaren!

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Jag har 0,8 rådasand i mina kar. I yngelkaret på 54L kör en pump på 300l/h. Vattnet är kristallklart. Matrester & avföring sjunker inte igenom utan sugs in i filtret.

          Har du ett nystartat kar?
          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • Busta
            • February 2004
            • 27

            #6
            Ursprungligen skickat av Peter_F
            Jag har 0,8 rådasand i mina kar. I yngelkaret på 54L kör en pump på 300l/h. Vattnet är kristallklart. Matrester & avföring sjunker inte igenom utan sugs in i filtret.

            Har du ett nystartat kar?

            3-4 veckor gammalt. min pump pumpar altså 498 l/timme... är det tillräckligt för ett 112 liters?

            Kommentar

            Arbetssätt...