Växter till bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #16
    Sköldpaddsgräs (Thalassia) bör ju funka. Ser ut som ålgräs (Zostera) och båda är fröväxter dvs. det finns visst växter i saltvatten. Båda växer i tidvattenzoner vilket betyder att de måste kunna klara bräckt och även sött vatten (regn) utan att tvärdö. Sedan kanske de behöver löjligt med ljus, vad vet jag.

    Hornsärv har ingen föreslagit. Borde inte det funka?
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #17
      Hittade några länkar:
      http://www.sms.si.edu/irlspec/Thalas_testud.htm
      http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/zostera/zoste/zostmar.html
      http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ceratophylla/cerat/ceradem.html
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #18
        Surfade runt lite och ser att sköldpaddsgräs kanske inte är en idealisk akvarieorganism trots allt. Verkar t ex kräva ett syrgasfritt underlag.

        På http://www.hku.hk/ecology/porcupine/por18/seagrass.htm står det "Globally, about 58 seagrass species belonging to two orders (Hydrocharitales and Najadales), four families (Hydrocharitaceae, Posidoniaceae, Cymodoceaceae and Zosteraceae), and 12 genera (Enhalus, Thalassia, Halophila, Posidonia, Syringodium, Halodule, Cymodocea, Amphibolis, Thalassodendron, Zostera, Heterozostera and Phyllospadix) are recognized"

        Det finns alltså ett gäng valisnerialiknande fröväxter som borde fixa marin- och bräckvattensakvarier. Frågan blir som sagt om det går hålla dem i akvarier. Någon skrev någonstans att Zostera och Halodule borde funka i saltvattensakvarier eftersom att de är pioniärarter (kolloniserar snabbt "nya" miljöer. Thalassia är en klimaxart (finns i "gamla" miljöer).
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #19
          Jag instämmer gärna med Tropfrog ang. mangrovens svårighetsgrad - köpte tio st. sticklingar i somras via ovan nämnde Norberg och i dagsläget är problemet att de trots hårdhänt ansning och urusla lysrör håller på att växa ur akvariet (funderar på ett högt, stort akvaterrarium men det vinner inget gehör här hemma...). Innan dess provade jag med ålgräs från Öresund (vissnade efter ett par veckor, kanske pga temperaturskillnaden?) och Caulerpa (vissnade också, för låg salthalt?). Däremot klarar sig javaormbunkar, men de växer dåligt. Mvh Cecilia

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #20
            Kräver mangrove bräckvatten?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #21
              Kräver mangrove bräckvatten?
              Det beror på hur du definierar Mangrove . Ekosystemet kräver bräckvatten för att kallas det (enligt en majoritet av de som uttalar sig), men mangroveskog kan finnas i söttvatten utan någon som helst kontakt med saltvatten. Hur det är med just de arterna som förekommer i handeln så vet inte jag, men jag tror ändå att de klarar sig utmärkt i sött. Du får säkerligen ett bättre svar innom en kort stund...
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Japp. Enligt the ecology and care of mangroves av julian spung så kräver inga mangrove salt i vattnet. Anledningen till att dom i naturen inte finns alltför långt upp i floderna tror han beror på klimatet på vissa ställen och på att fröna inte kan flyta uppströms i vissa fall. Altså är det så att mangrove har en skyddsmekanism mot salt, men det är inte nödvändigt. Däremot så är det viktigt att hålla uppe magnesiumhalten i vattnet om man har dom i saltvatten/bräckvatten efterssom dom förbrukar magnesium i sin "saltavsöndringsmekanism". Om man har dom i sötvatten så behöver man inte bry sig om detta.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #23
                  Jag uppfattar det som att de inte behöver en fuktig atmosfär heller eftersom man kan ha de i en blomkruka i fönstret. Det låter ju riktigt spännande med mangrove.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #24
                    Anledningen till att dom i naturen inte finns alltför långt upp i floderna tror han beror på klimatet på vissa ställen och på att fröna inte kan flyta uppströms i vissa fall.
                    Tror han inte att det även beror på att det finns andra arter där som konkurrerar ut dem? Det skulle ju vara min gissning. Svaret på frågan: Varför ser utbredningsområdet ut som det är är ju generellt: Spridning, Miljö, Konkurrens och Predation.
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • Hanssons i rum nr 45
                      • February 2004
                      • 20

                      #25
                      Det verkar ju inte helt enkelt det här. Mitt akvarium är så pass litet så jag tror inte mangrove passar men ska snart starta upp ett 270 liters och då blir det kanske aktuellt.

                      Cecilia hur hög salthalt har du?
                      Är det ingen som har bilder på sina bräckvatten akvarium?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...