Prickiga Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linus_W
    • January 2004
    • 39

    Prickiga Anubias

    Jag har sju anubias plantor i mitt kar och dom har fått mörkgröna prickar. Dom växer som bara den och det dör inga blad eller nåt sånt men det ser juh förskräkligt ut.
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    #2
    har fått detsamma och det har gått hål på dem. funderar på om det kan vara guppyna eller sniglarna som gnager på dem? Har dock inte hänt med en anubias jag har i ett annat akvarie

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det är prickalger som är väldigt svåra att gnugga bort. Dom brukar komma i välskötta (växt)akvarier som börjar bli lite begränsade på fosfor.
      Jag har dock inte testat själv att tillsätta fosfat i ett läge av prickiga Anubias, så jag kan inte säga att det säkerligen fungerar att dumpa i t ex KH2PO4.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • danneb
        • November 2003
        • 17

        #4
        Hm, jag har också fått dessa prickar på anubias. Är det bara att beställa medel från hjortgatan eller kan man låta det vara.

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #5
          jag har sånna 'prickar' på några av mina javaorbunksblad, de som är mest utsatta för ljuset...
          på min rot (som är i mitten av karet) finns det också sånna.
          Jag tycker dock bara att det är fint på roten.
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • schizo
            • August 2003
            • 259

            #6
            Jag har samma problem på mina växter.

            Hur mycket fosfor skall man försöka dosera?
            Finns fosfor att tillgå i något annat än KH2PO4?
            - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

            Kommentar

            Arbetssätt...